Met meer dan 8,5 miljoen smartphones in de zakken van de Nederlandse consument, en 7 miljoen tablets aan het eind van 2013, wordt de nieuwe (mobiele) internetrevolutie groter dan de eerste. Mobiele communicatie creëert nieuwe waarden, zowel voor consumenten als voor bedrijven. Kostenstructuren veranderen en gevestigde business modellen raken verstoord. Als je wilt anticiperen op die ontwikkelingen, kun je als marketeer beter afwijken van het geëffende pad en van tactische mobiele inspanningen naar meer strategische vormen van mobiele marketing overschakelen.
QR codes en Mobile Marketing gaan hand in hand. Het aantal mobiele internetgebruikers groeit explosief en steeds meer consumenten (ruim 70 procent!) gebruiken hun smartphone of tablet als entreepunt naar informatie op het internet. Smartphones en tablets zijn daarom significant geworden in de customer journey. Voor de QR code is vooral de rol weggelegd van richtinggever, cross mediale verbinding legger tussen lokaal relevante informatie en het mobiele apparaat van de consument. Met smartphones wordt behalve gebeld vooral gezocht naar lokaal gerelateerde informatie over producten of diensten en vormen naast activiteiten als het sturen van sms en ontvangen van nieuws, e-mail en bezigheid op social media de hoofdmoot van het zoekgedrag. Tablets worden vooral in huis gebruikt als second screen, voor websurfen, e-mail, social media, productoriëntatie en de aanschaf van producten. Het MKB; retailers, horecaondernemers en dienstenleveranciers kunnen op deze trend inspelen door hun informatie en marketingvoorzieningen op gebruikers van smartphones en tablets aan te passen. Dat houdt onder meer in dat de website en content afgestemd moeten zijn voor mobiel gebruik. Een primaire voorwaarde om Mobile Marketing succesvol in te zetten.
Zo is een gewone voor desktop ontwikkelde website presenteren op een smartphone funest voor de beleving van de consument en zal averechts werken. Meer dan 60 procent van de bezoekers haakt af als een dergelijke website wordt getoond en komen waarschijnlijk nooit meer terug.
‘Mobile’ Marketing vereist doelgericht relevante inhoud aanbieden die inspireert tot (vervolg)actie.
Wil je QR codes inzetten als onderdeel van Mobile Marketing, dan is het belangrijk dat er een weloverwogen plan achter zit. Marketing met QR codes is, zoals je zult zien in de volgende artikelen, meer dan alleen een code op een product of uiting plakken.
Daarnaast zijn onder meer de context (waar en wanneer), de content (inhoud/boodschap), de presentatie (hoe ziet het er uit op het mobiele apparaat) en de navigatie op de site achter de code doorslaggevend voor het slagen van een campagne met behulp van QR codes. Als niet aan die voorwaarden wordt voldaan dan raken consumenten teleurgesteld en haken (definitief) af, met imagoschade tot gevolg. Als QR codes doordacht en planmatig worden ingezet, zijn ze een geweldige aanvulling op het marketing communicatie-arsenaal.
Dit artikel is onderdeel van een serie over het praktisch toepassen van scan-apps
Wordt vervolgd…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!