‘Publicom misschien pas in 2015’

WPP-topman Sir Martin Sorrell verwacht dat het nog veel langer gaat duren voordat de fusie van Omnicom en Publicis echt rond is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt het Britse Campaign. ‘De laatste weken zijn er signalen dat de twee holdingbedrijven en hun topmannen nog veel hordes te nemen hebben. Dan gaat het over de residentie, de fiscale positie van hun concerns en de mogelijkheid om aandelen terug te kopen.’ Het is overigens niet duidelijk uit welke hoek die signalen komen.

‘Publicom’ (Publicis Omnicom Group) heeft al veel fiscale hobbels genomen, maar wacht nog op goedkeuring van de Chinese autoriteiten. Dat is volgens Sorrell ook een probleem. ‘Chinese regelgevers hebben hun zorg uitgesproken over wat er gaat gebeuren met de Chinese reclamemarkt en de invloed van buitenlandse partijen op Chinese content.’


Sir Martin Sorrell

Het plan is dat Publicom in het derde kwartaal van dit jaar echt gaat beginnen, maar volgens Sorrell wordt die datum zeker niet gehaald. Hij suggereert dat het wel eens 2015 kan worden voor de echte start.

Sorrell denkt wel dat de Publicis Omnicom Group er uiteindelijk komt. Daarmee ontstaat de grootste communicatieholding ter wereld. Publicom stoot dan Sorrell’s eigen WPP van de troon. Een vertraging zou Sorrell dus niet zo slecht uitkomen.

De Brit zegt ook dat de samensmelting geen ‘fusie van gelijken’ is. ‘Dat is technisch onmogelijk. Vanuit boekhoudkundig oogpunt moet de ene partij de andere overnemen.’

Omnicom en Publicis kondigden hun fusieplannen afgelopen zomer aan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie