Het imago van familiebedrijven is de laatste jaren sterk verbeterd, terwijl familiebedrijven zelf vaak onvoldoende bewust zijn van het onderscheidend vermogen dat zij bezitten, zo blijkt uit het onderzoek dat Nyenrode Business Universiteit, Baker Tilly Berk, ING en NPM Capital uitvoerden.
Onderscheidend vermogen
De overgrote meerderheid van de familiebedrijven is zich onvoldoende bewust dat zij onderscheidende kwaliteiten bezitten, menen de onderzoekers.
Het onderzoek wijst namelijk uit dat zij zich juist onderscheiden van niet-familiebedrijven. Zo stellen klanten dat familiebedrijven meer gerespecteerd, bekend, bewonderenswaardig en prestigieus zijn dan niet-familiebedrijven.
Verder werken deze ondernemingen meer met een langetermijnperspectief dan niet-familiebedrijven en zijn familiebedrijven een aantrekkelijke werkgever.
Innovatief, krachtig en betrouwbaar imago
Het imago van het familiebedrijf is de laatste jaren sterk verbeterd. ‘Werden familiebedrijven voorheen nog beschouwd als onder meer onprofessioneel, kleinschalig en stoffig, nu is het imago omgeslagen naar onder andere innovatief, krachtig en betrouwbaar’, zegt Roberto Flören, hoogleraar familiebedrijven aan Nyenrode en auteur van het onderzoeksrapport.
Flören geeft aan dat de kracht van het familiebedrijf nu steeds meer wordt onderkend in de markt. ‘Deze verklaringen van het succes van familiebedrijven zouden veel meer gebruikt kunnen worden in de marketing- en communicatie-activiteiten. Hier valt dus nog een wereld te winnen, zowel richting de arbeidsmarkt als naar klanten en leveranciers.’
Familiegebaseerde merkidentiteit
Stefan Jansen, partner bij Baker Tilly Berk en medeauteur van het onderzoeksrapport, geeft aan dat het gezien de resultaten zeker te overwegen is voor familiebedrijven om een familiegebaseerde merkidentiteit te bouwen.
‘Het bedrijf kan de merkidentiteit richten op de betrokkenheid, waarden, overtuigingen en gebruiken van de familie. Familiebedrijven kunnen naar klanten veel meer benadrukken dat zij de goede relaties met hen koesteren en het langetermijndenken de kansen op een stabiele klantrelatie vergroot.’
Bij het onderzoek van Nyenrode Business Universiteit, accountants- en belastingadvieskantoor Baker Tilly Berk, ING en investeringspartner NPM Capital is gebruik gemaakt van ruim 40 interviews en 400 ingevulde vragenlijsten door directeuren van zowel familiebedrijven als niet-familiebedrijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!