Premium

Pieter Paul van Oerle: 'Ook met media en conferences willen we groeien'

5 vragen aan de nieuwe strategy director van The Next Web.

Na 10 jaar Accenture waar hij Innovation lead was en initiator van de Accenture Innovation Awards, gaat Pieter Paul van Oerle aan de slag als strategy director bij The Next Web. Hij gaat de nieuwe functie in deeltijd vervullen. De helft van de tijd blijft hij de Accenture Innovation Awards doen. De overige tijd gaat hij storten op zijn nieuwe baan. Met als voornaamste uitdaging: ‘meer waarde te halen uit het verbinden van startups met grote organisaties’.

Wat opvalt is de enorme ambitie die The Next Web tentoonspreidt. Er staat nogal wat te gebeuren. Ik bedoel, een verzesvoudiging in aantal mensen in vijf jaar. Het valt op dat TNW als speler op veel velden actief is.

‘Dat was voor mij ook een verrassing. Ik kende The Next Web natuurlijk als online mediabedrijf dat tevens de organisator is van een van de coolste conferences in dit segment. Maar als je ziet wat er verder onder de motorkap zit, dat is ontzettend gaaf.

Interessant is dat TNW niet alleen in partijen als ABN Amro aan zich weet te binden, zeg maar de traditionele corporates die de omslag moeten maken naar digitaal, maar dat ze ook worden gevonden door de tech-giants. Met Google werken ze samen om een grote tech-hub in Amsterdam neer te zetten. En Adyen is partner in een platform dat is gebouwd om de snelst groeiende tech-startups van Europa te vinden.’

Ik neem aan dat de groeifocus met name is gericht op de tech-hub en het platform?

‘Jawel, maar ook op het gebied van media en conferences willen we groeien. Bijvoorbeeld door meer te gaan doen met branded content, en door intensievere vormen van samenwerking te gaan opzetten met onze businesspartners. Daarvoor moet je je heel goed kunnen inleven.

Hoe kunnen we een partnerbedrijf als ABN Amro, T-Mobile of Accenture optimaal bedienen in hun doelstellingen? Als je die rol gaat aannemen, word je een halve business consultant en heb je teams nodig die de weten: welke middelen hebben wij in onze gereedschapskist en hoe kunnen we die optimaal laten renderen voor de doelstellingen van deze organisatie.’

Als business consultant zijnde, kom jouw expertise natuurlijk van pas?

‘That’s where I come in. Mijn kracht is die blik: wat is de echte uitdaging van een organisatie en wat zijn oplossingen om daarmee aan de slag te gaan? Ik wist al dat TNW een aantal aansprekende titels heeft om daarmee aan de slag te gaan, maar wat ik nog meer onder de motorkap aantrof maakte het verhaal nog interessanter..’

Het potentieel ligt met name in het bundelen van krachten. Welke krachten precies en wat gaat die bundeling dan genereren?

‘Twee assen waarover ik dat zou willen benaderen. De eerste is de interne krachtenbundeling. TNW bestaat uit vier business units die elkaar wel kennen, maar niet altijd even intensief samenwerken.

Daarnaast willen we vragen van corporates verbinden met de tech-bedrijven in ons brede netwerk. Ook daar zit veel waarde verscholen. En die gaan we ontginnen.’

Hoe gaat het eigenlijk met TQ, is dat al gevuld?

‘Ontzettend knap wat hier is gedaan. De hele opzet van TQ is dat hier snelgroeiende tech-bedrijven een plek krijgen. Dan moet je je rug recht houden en resoluut doch vriendelijk nee zeggen als een grote corporate je benadert.

In plaats van ja te zeggen tegen die zak met geld, is er zorgvuldig gecureerd. En nu zit de bezettingsgraad op 85 a 90%. Door strengt te blijven, maak je het interessant voor de beste startups om daar echt te willen zitten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie