Het prijskaartje? Philips betaalt ruim 30 miljoen euro aan sponsorgeld aan de FIFA, zo'n drie procent van het totale marketingbudget van ongeveer een miljard euro. Over de totale investering in het WK, doet Philips echter geen boekje open.
Dit voetbalwereldkampioenschap is een goede gelegenheid de naamsbekendheid te vergroten en de verkoop van Philips-producten te stimuleren, meent Rudy Provoost, ceo van de divisie Consumer Electronics en lid van de groepsraad.
Logisch. Maar het gaat Philips vooral ook om zijn HD-televisies met ambilight met een knaller in de markt te zetten. De techniek van High Definition bestaat al een tijdje, maar omdat providers te huiverig waren voor het inzetten van HDTV-uitzendingen, bleef het achter in populariteit. (Het kostte te veel bandbreedte). Ook uitzendingen in HDTV-kwaliteit waren schaars.
Met het komende wereldkampioenschap moet daar dus verandering in komen. Door de voortschrijdende technische ontwikkelingen eten HD-uitzendingen minder bandbreedte op, waardoor voor de makers van (sport)televisieprogramma's het ook aantrekkelijker is geworden HD-uitzendingen te maken.
De vraag is alleen of UPC, een van de Nederlandse providers op tijd klaar zal zijn. Er was eerst sprake dat klanten die door middel van een abonnement HDTV zouden kunnen ontvangen, dit per 1 mei zouden krijgen. Die deadline is niet gehaald. Philips gaat er echter wel van uit dat UPC voor de eerste wedstrijd (9 juni) klaar is.
Johan Cruyff
In de marketingcampagne voor de Philips HDTV met ambilight is Sense and simplicity terug te vinden. Provoost: 'Philips brengt innovatie mee naar de World Cup. Er moet brand awareness ontstaan met de waarden waar het Philips-merk voor staat: Sense and simplicity.' De slogan, speciaal gericht op het WK: 'The great ones make it look simple', vrij naar een uitspraak van Johan Cruyff: 'Voetbal is simpel. Het is echter moeilijk om simpel te voetballen.'
Provoost: 'Het WK is het ideale platform voor onze marketing. Het bezit een positieve brand-value transfer, we kunnen ons op de primary market in Duitsland richten. Het wordt een grootschalige lancering van de HDTV en er is een goed brand fit met simplicity.'
Philips zal zich in zijn marketinguitingen minder richten op het vergroten van de naamsbekendheid, maar meer op de slogan Sense and simplicity. Dat zal bijvoorbeeld te zien zijn op de reclameborden langs de voetbalvelden.
Rudy Provoost gaf op een persconferentie in Brugge aan dat dit WK de laatste is die het bedrijf zal sponsoren (Philips sponsorde in 1986 voor het eerst de FIFA World Cup). De nadruk zal in de toekomst meer komen te liggen op het bedrijfsonderdeel Medische Systemen. Dat is al te merken aan het feit dat Philips zich actief inzet voor het maken en verspreiden van hartdefibrillatoren. Die zullen ook in de stadions komen te hangen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!