Procter & Gamble bezuinigt verder op de bureaukosten.
In de planning stond 2 miljard dollar aan bureau-uitgaven, dat wordt het voor komend jaar 1,5 miljard dollar. The Drum schrijft dat dit laat zien dat P&G hiermee op het goede spoor zit om tenminste 500 miljoen dollar te bezuinigen.
Het bedrijf gaf bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers van boekjaar 2016 aan, dat er nog meer mogelijkheden zijn om te bezuinigen op bureaugerelateerde marketingkosten: zo'n 200 miljoen dollar volgend jaar.
In 2015 voerde P&G ook al bezuinigen door, 40 procent van de 6.000 bureaus waar het bedrijf wereldwijd mee werkte, werd aan de kant gezet.
De CFO van Procter & Gamble zegt dat het geld dat wordt bespaard door de bezuinigen, geïnvesteerd zal worden in advertising en sampling van producten.
Verkoop Duracell
In het persbericht geeft ceo David Taylor aan dat de verkoop van Duracell en belangrijke stap is geweest in de transformatie van het productportfolio. Daarnaast heeft P&G volgens Taylor de investeringen in innovatie en advertentieuitgaven verhoogd.
Meer goede content
Andere verbeteringsslagen zullen worden gedaan op het gebied van digital en het investeren in het maken van goede content ten koste van paid media. Ook heeft Procter & Gamble de ambitie uitgesproken meer aanwezig te zijn in zogenaamde 'direct-to-consumption'-e-commercekanalen.
De digitaliseringsslag geldt niet alleen voor de marketingafdeling, zo schrijft The Drum. Ook het productieproces dient verder te worden gedigitaliseerd.
In februari gaf ceo Taylor aan dat P&G de komende vijf jaar tien miljard dollar wil besparen.
In maart riep Warc Procter & Gamble uit tot effectiefste adverteerder.