Havermelk van Oatly en vooral de havermelkreclame, was een tijd lang een groot succes. Vooral in de creatieve wereld. Maar het feestje is voorbij. Beleggers in Oatly huilen tranen met tuiten.
Eerst was er sojamelk, toen amandelmelk, daarna havermelk. Of ze waren er tegelijkertijd. In bepaalde kringen, en zeker in de creatieve sector, sprong Oatly er in elk geval al snel boven uit.
Wat een merk!
Mooie reclame.
Fantastische typografie.
Hilarische teksten. Rake teksten, dat vooral.
Hier, check dit billboard.
Lees deze verpakking eens.
Een paar jaar lang kreeg Oatly pluimen van iedereen. In de vakmedia. Op de socials.
Toen Oatly naar de beurs ging, zou je bijna zeker weten – tenminste, als je op een dieet leeft van vakinformatie uit de reclamewereld – dat beleggen in Oatly een zekerheidje zou worden.
Helaas.
Vorige week stortte het aandeel, dat al maanden gestaag daalde, definitief in. Vanwege een recall. Nou kan een recall de beste overkomen. De echte ellende vond in de afgelopen twaalf maanden plaats, ruim voor de recall.
Oatly noemen ze in de beleggerswereld een ‘faith’-aandeel. Je moet geloven in het verhaal.
Het verhaal van de veranderde consument.
Het verhaal van het merk.
Het verhaal van hippe havermelk, passend bij de lifestyle van de betere burger.
Even een paar jaar terug in de tijd. Oatly werd opgericht in 1994 door wetenschapper Rickard Öste. Hij geldt als uitvinder van de havermelk. Het bedrijf groeide, kreeg investeerders aan boord en ging in 2021 naar de beurs. Beroemde aandeelhouders van het eerste uur zijn Oprah Winfrey en Jay-Z. Maar de allergrootste aandeelhouder is Blackstone, de grootste belegger ter wereld en in Nederland vooral bekend vanwege het opkopen van complete woonwijken.
Op het moment van de beursgang kostte een aandeel 22 dollar. Kort daarna steeg de koers naar 27 dollar. Daarna begon de grote daling tot nu ruim drie dollar. Ruim tachtig procent minder dan de waarde vorig jaar. In gewoon Nederlands: had je destijds tienduizend euro geïnvesteerd dan had je nu nog tweeduizend euro op je beleggersrekening staan.
Het bedrijf is in totaal nog altijd 2,3 miljard dollar waard, waar dat ooit bijna 20 miljard dollar was.
De beleggers zijn hun geld niet kwijt. Het is een papieren verlies.
Het kan natuurlijk nog goedkomen.
Toch?
Nou, wie de bedrijfscijfers iets nauwkeuriger bestudeert, ziet een soort traag treinongeluk.
Oatly zet 700 miljoen dollar om. Hartstikke knap. Op die omzet lijden ze 270 miljoen (ebitda-)verlies. Ook hartstikke knap.
Hoe krijgen ze het voor elkaar?
De analisten die het bedrijf volgen, zijn er niet gerust op. De toekomst van Oatly is niet zo heel positief. Wat de directie hoopte was het volgende: we gaan keihard groeien en daarvoor moeten we heel hard investeren, dus gaan we van alles bijbouwen. Vooral fabrieken.
Toen kwam de inflatie. De rente stijgt. De vraag valt wat tegen. En het belangrijkste: bij Oatly zijn ze erachter gekomen dat ze een commodity-product maken. Wie koffiedrinkt, merkt niet zo goed welk merk melk erin gaat. Dus de inkopers van koffietentjes vinden het wel gezegend, die dure melk, als de consument het verschil toch niet proeft.
Dan maar het huismerk.
Of toch weer soja.
Of amandelmelk.
Voor dit moment zijn er vooral veel vragen.
Is havermelk een blijvertje? Kan Oatly, met haver in de merknaam, ook andere melk gaan verkopen?
En bovenal: is de trouwe klant, zo bekend in de wereld van reclame en media, loyaal?
Wie nog altijd ‘faith’ heeft in het verhaal Oatly, kan nu z’n slag slaan.
Wie iets meer op zeker wil spelen, koopt gewoon weer wat aandelen Apple, het grootste kapitalistische succes op aarde. En ook nog eens populair in de reclamewereld.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!