De totale online advertentiemarkt groeide in het eerste half jaar met 12% naar 835 miljoen euro, zo blijkt uit de Online Ad Spend Study. Ook in het licht van de sterke digitale gorei in de afgelopen tien jaar sprinigt de eerste helft van dit jaar er daarmee positief uit. De toename is met name toe te schrijven aan de sterke groei in display advertising (19%). Search blijft in vergelijking hiermee iets achter met 5%.
De groei in online overtreft die van alle andere mediumtypen. Zo valt uit de door Deloitte en IAB Nederland samengestelde statistieken af te lezen dat de tv-markt in dezelfde periode een groei vertoonde van slechts 2% (464 miljoen euro). Dit terwijl kranten en radio de inkomsten zagen dalen, respectievelijk met 10% (167 miljoen euro) en 3% (99 miljoen euro).
Binnen display advertising groeide met name het segment mobile advertising spectaculair met liefst 61%. Een derde van het online display advertentiegeld gaat nu naar mobile. Ook de uitgaven aan online video advertising lieten in de eerste helf van het jaar een indrukwekkende groei zien van 55% (65 miljoen euro).
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “Ik ben blij te zien dat in een jaar waarin er aan de fundamenten van online marketing werd geknaagd wederom groei is te zien. Discussies over adblocking en ANA-papers leken onze industrie volledig te domineren. Nu de rook enigzins is opgetrokken zien we dat de marketeers zich niet hebben laten afschrikken en de veranderende consument volgen op social, in online video en op mobile.'
De Online Ad Spend Study H1 2016 is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl