StormMC is sinds tien jaar actief als digital marketing bureau, terwijl Storm Insights in 2012 werd opgezet als specialist op het gebied van big data en web analystics. Onder leiding van de nieuwe ceo Viktor van der Wijk zijn beide onderdelen met ingang van 1 april samengebracht in één geïntegreerd bureau Storm Digital
Waarom?
'Goed zijn in digitale marketing campagnes alléén is niet meer genoeg. Om nog beter te worden in digital marketing, moet je ijzersterk zijn met het leggen van datakoppelingen. Inzichten en acties over kanalen heen zijn essentieel. Door datastromen tussen on- en offline kanalen te verbinden, maak je digitale marketing campagnes beter. StormMC richtte zich op digitale marketing campagnes en Storm Insights bestreek het data gedeelte. Door de teams in elkaar te schuiven, kunnen we dit volgende niveau voor klanten realiseren. En dat werkt.'
Je bent zelf per 1 december bij Storm aan de slag gegaan. Hiervoor was je VP Digital Marketing bij KLM. Wat bezielt je om zo'n functie op te geven?
'Na zestien jaar KLM, waarvan vier jaar op de e-commerce afdeling, vond ik het tijd voor een nieuwe omgeving. Op de afdeling e-commerce heb ik de bedrijfsvoering compleet zien veranderen door inzet van digital marketing, social en mobiel. Met deze vakgebieden wilde ik me bezig blijven houden, maar dan in een andere omgeving: kleiner, directer en ondernemend. Toen ik de kans kreeg om Storm te gaan leiden, was er geen moment twijfel: dit wil ik gaan doen. En zo geschiedde; een landing die me uitstekend is bevallen.'
Het concurrentieveld waarin jullie opereren is sterk veranderd. Netsociety ging op in Aegis Dentsu en Greenhouse is tegenwoordig onderdeel van GroupM/WPP. Ondertussen staat Storm Digital nog altijd op eigen benen. Hoe belangrijk is het voor jullie om die positie te behouden?
'Heel belangrijk. Het maakt ons wendbaar en is dat is heel belangrijk voor onze toekomst. In een markt waar zoveel gebeurt op het gebied van bijvoorbeeld online video, on- en offline integratie, datamanagement platforms etcetera, komt het erop aan kansen te zien en onmiddellijk te handelen. Dat lukt alleen als je organisatie maximaal naar buiten kijkt en niet navelstaart op interne processen. Onze organisatie is zeer plat en consultants worden maximaal geprikkeld te innoveren en kansen te pakken voor klanten. Zo is dit bedrijf in10 jaar geworden tot wat het is en zo gaan we doorgroeien de komende jaren.'
De rol van technologie in marketing neemt sterk toe. Hoe zie jij de rol van data in branding in de toekomst?
'Technologie verandert gedrag; in het bijzonder kijk- en luistergedrag. In rap tempo verschuift dit naar online portals zoals YouTube, Facebook, RTL XL, Uitzending gemist en Netflix. Daar moet je dus zijn als merk. Dat heeft tot gevolg dat een groot deel van merkbudgetten zal worden aangewend voor digitale media, die zich goed lenen voor branding doeleinden. Digitale media varen op data en dat heeft weer als voordeel dat er steeds beter kan worden bepaald of doelstellingen ook op merkvlak worden behaald.'
'Een ander gevolg is dat merk- en conversiegerichte campagnes veel beter op elkaar kunnen worden afgestemd. Daarmee worden de traditionele silo’s 'merk' en 'conversie' gekraakt; samenwerking tussen afdelingen is essentieel om maximaal te scoren op media inzet. Dat vergt wel een boost in kennis, met name op de vaak wat meer traditioneel ingerichte marketing en communicatie afdelingen. Partijen die goed zijn in het toepassen van digital marketing technologie op merk- en verkoopdoelen worden de winnaars.'
Op den duur ertoe gaat dit ertoe leiden dat je merken gaat differentiëren op doelgroepen. Tot hoever kun je daarin gaan?
'Het wordt inderdaad steeds gemakkelijker om data uit verschillende kanalen te combineren. Boodschappen voor doelgroepen zijn niet langer statisch, maar worden bijgesteld op gedrag dat zich afspeelt. Het tijdperk van de persona's ligt achter ons: waarom slechts acht of tien verschillende customer journeys voor duizenden bezoekers, terwijl je gepersonaliseerde boodschappen kunt versturen via bijvoorbeeld je website, email of Messenger? Het zorgt voor waardevollere boodschappen voor de klant tegen minder ‘waste’. Het kan door de juiste toepassing van technologie. Randvoorwaarde om dit te realiseren, is wel de aanwezigheid van inhoudelijke en organisatorische executiekracht binnen ondernemingen en instellingen.'