De nieuwe naam, in lijn met de ‘internationale branding’, is even wennen: J. Walter Thompson Amsterdam. Alsof JWT Amsterdam zichzelf doelbewust twee eeuwen terugzet met deze verwijzing naar de stamvader van het succesvolle internationale (WPP-)netwerkbureau. Niets blijkt minder waar.
Sinds de verhuizing van het bureau naar het Hirsch Gebouw op het Leidseplein in Amsterdam, april 2012 - toen de naam veranderd werd van UbachsWisbrun/JWT in JWT Amsterdam – werkt het bureau aan zijn eigen transformatie. Toen al vonden ze: 'Het bereiken en overtuigen van doelgroepen is complexer geworden. Naast strategen en creatieven zijn er meer specialisten nodig om een idee te ontwikkelen. Technische(online)specialisten en bereik(connection)specialisten worden meer en meer ingezet om met het idee relevant onderscheid te creëren. Een simpele bureaustructuur waarin deze verschillende disciplines makkelijker met elkaar kunnen samenwerken is dan een must.'
Think, Do, Make
Alle afdelingen in het bureau werden opgeheven en er kwamen drie afdelingen voor terug: Think, Do en Make. 'Think' bedenkt het idee en bestaat uit creatie, strategie, techniek, en connectie, user experience en design; 'Do' organiseert het idee en bestaat uit conceptproducers, onlineproducers, screenproducers, activatieproducers en printproducers; en 'Make' maakt het idee en bestaat uit studio, (online)design, visualising, film making et cetera.
Drie jaar later blijken de nieuwe structuur en werkwijze hun vruchten af te werpen: het bureau is gegroeid naar meer dan 100 medewerkers, het inkomen is met ruim 20 procent gegroeid en er dienden zich een trits aan nieuwe klanten aan: Ziggo, Spa, Maxeda (het moederbedrijf van de Nederlandse en Belgische bouwmarkten Praxis en Brico), Vredestein (internationaal), We Fashion (Europees), het Nederlandse overheidsaccount ‘Democratie’ en het Amsterdamse Het Parool.
Gevraagd wat ze nu anders doen dan drie jaar geleden, zegt eigenaar en managing partner Ralph Wisbrun (foto, rechts): ‘We hebben “transformatie” een belangrijk thema van ons bureau gemaakt en ik denk dat opdrachtgevers zich daarin herkennen.’ Executive creative director Bas Korsten (foto, links) vult aan: ‘Veel van onze klanten maken zelf ook een verandering door en hebben het gevoel dat wij hen begrijpen, omdat wij hetzelfde hebben doorgemaakt en begrijpen welke uitdagingen er op hun pad liggen.’
Wisbrun: ‘Het idee staat nog steeds centraal in alles wat we doen, dat is niet veranderd. Sterker: alle ideeën die bijdragen om een klant succesvoller te maken, proberen we toe te voegen aan ons palet.’ Als voorbeeld noemt hij Project Schoolkrant, het digitale platform waarmee kinderen op basisscholen een schoolkrant kunnen maken. Korsten: ‘Wij doen ook dingen waar niet om wordt gevraagd door onze klanten. Dat geeft een ondernemende en experimentele, positieve energie in het bureau. Door met dingen te komen waar niet om is gevraagd, creëren we nieuwe vraag, hebben we gemerkt.’
Elke twee maanden organiseert het bureau intern een avond waarin alle medewerkers aan een opdracht werken die ze speciaal voor die avond krijgen. Op zo’n avond is de digitale KitKat ‘Give Holland a Break’- campagne annex platform met Gordon bedacht. En vorige maand was er een ‘Oranje avond’ met 20 mensen van ING. Wisbrun: ‘Samen met ING hebben we het bureau gebriefd om ideeën te ontwikkelen die ING en Nederland dichter bij elkaar brengt. We gaan nu met ING kijken welke projecten we kunnen oppakken.’
Naast 'extra-curriculair' werk voor klanten, moedigt de directie iedereen ook aan om zelf exploraties te doen naar de ontwikkelingen in hun eigen vakgebied. Zo houdt head of design David Navarro over de hele wereld een ‘talk' over de toekomst van design. En strategy director Agustin Soriano is initiatiefnemer van Hoala, een mastercourse in planning, waarbij de beste planners van over de hele wereld (Droga5, Wieden & Kennedy, 72andsunny, Forsman Bodenfors etc.) bij elkaar komen om cursisten de kneepjes van het planningsvak te leren.
Stap voor stap zijn Wisbrun en Korsten zo bezig de cultuur van het bureau te veranderen. Samen met Marcel Buining, voormalig ceo van Mini Nederland die zich bij het bureau aansloot als deputy managing director, executive creative director Marcel Hartog (die samen met Korsten, Michael Jansen, Friso Ludenhoff en Maarten Vrouwes creatie aanstuurt), en Daan de Raaf (ex-DDB & Tribal) die binnen Think verantwoordelijk is voor strategie en anderen, zoals vrijdag gemeld op Adformatie.
Minder lineair en sneller, dat is het devies voor samenwerken binnen het bureau. ‘Een Amsterdams bureau met internationale ambities’ noemen ze zich in een uitgebreide ‘update’ op de nieuwe site. Nieuwe klanten Vredestein, Maxeda en We Fashion hebben een internationale scope en samen met J. Walther Thompson New York ontwikkelden ze een internationale Puma Training-campagne, waarbij Amsterdam verantwoordelijk was voor het internationale digitale platform Puma Pact.
Dat Korsten is opgenomen in de Global Creative Council die verantwoordelijk is voor het creatieve niveau van het J. Walter Thompson-netwerk, ziet hij als een erkenning en het helpt bij het verwezenlijken van de internationale aspiraties. Het doel? ‘Eerst kampioen van Nederland worden,’ zegt Wisbrun. ‘Als meer dan de helft van de markt zegt dat wij een van de betere bureaus van Nederland zijn, dan mag je met de Champions League meedoen.’ Korsten: ‘De wil om te veranderen in dit bureau is heel groot. Eigenlijk is verandering de nieuwe constante. Als je stilstaat heb je geen verhaal.’