Mediamagnaat Sauer sprak vrijuit over zijn plannen met de NRC-titels. ‘We gaan helderder maken waar het merk NRC voor staat. De positionering van een krant is essentieel. NRC is het huismerk van academisch Nederland, dat gaan we verder uitbouwen. Dat publiek, dat vroeger OSM (ons soort mensen) heette, daar zetten we een hek omheen en daar blijft iedereen met z’n poten vanaf.’
Op het besluit van de Volkskrant om naar een tabloidformaat te gaan, reageerde Sauer: ‘Dat wordt een interessant gevecht. Een tabloid staat voor snel en oppervlakkig, wij blijven groot. Een big paper voor big ideas.’
Sauer is ervan overtuigd dat dagbladen geen rol meer vervullen in het brengen van nieuws. Dat NRC Handelsblad op de dag na de val van het kabinet opende met ‘Kabinet gevallen’ irriteerde hem dan ook zodanig dat hij direct hoofdredacteur Birgit Donker belde. ‘De tijd van "all the news that’s fit to print" is echt voorbij. Ik wil niet weten wat er is gebeurd, want daar zijn andere media sneller in, ik wil weten waarom het is gebeurd.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!