Dat blijkt uit de zojuist gepresenteerde cijfers van de NOM Folder Monitor. Vorig jaar kondigde het NOM al aan dat het bereik naar huis-aan-huis folders voortaan ook gemeten gaat worden. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te verkrijgen in bereik, maar ook in de kwaliteit van bereik. Ook worden de onderzoeksgegevens geschikt voor mediaplanning.
Vandaag zijn de eerste cijfers naar buiten gekomen. Vervolgens is het de bedoeling dat steeds in het voorjaar de NOM Folder Monitor wordt gepubliceerd. Intomart GfK doet het onderzoek, onder auspiciën van het NOM. Opdrachtgever is de DDMA Businessgroep Verspreidingen.
43 folders onderzocht
Voor het onderzoek worden de NOM-respondenten - 6600 respondenten van 13+ - herondervraagd. Er worden 43 folders onderzocht op basis van landelijke verspreiding. Ze moeten een bepaalde oplage hebben, anders vind je ze niet terug binnen de steekproef. De folders zijn verdeeld over acht branches. Er worden covers getoond en gevraagd wordt of de respondent ze wel heeft bekeken of niet.
- Hoe lang en op welke momenten
- Wat vinden ze ervan, welke functie heeft de folder?
- Wat doen ze naar aanleiding van het bekijken van de folder?
De respondenten werd ook gevraagd naar de digitale folders (denk aan sites als Reclamefolders.nl, Spotta.nl en Folderz.nl).
Conclusies:
- Folders zijn massamedia. Het bereik van huis-aan-huisfolders (print) is 11,5 miljoen. Het digitale bereik is 3,8 miljoen. Hiertussen is wel overlap.
- Bijna iedereen in Nederland bekijkt wel eens een folder. 82 procent heeft geen (JA/NEE) sticker en 18 procent wel. Opvallend: van die 18 procent die wel een sticker heeft leest 91 procent wel eens een folder.
- Vergelijk bereik dagbladen – papieren folders: netto bereik dagbladen 57 procent, papieren folders 88 procent.
Beleving
Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan de helft van de respondenten (54%) de folder echt zegt te missen als deze er niet zou zijn. Verder kijkt men naar aanbiedingen en informatie en is er een vast ritueel/moment voor het bekijken van de folder.
De digitale folder wordt functioneler gebruikt: men gaat gerichter op zoek. Digitaal wordt aanvullend gebruikt.
Volgende week in Adformatie meer over de achtergronden van het onderzoek.