'What's the dumbest way of all to die? Having no life insurance,' klinkt een vrouwenstem, alvorens het logo van Empire Life Insurance Co. in beeld verschijnt. Zo wordt de 'Dumb ways to die'-cartoon van de wereldwijd geliefde non profit-campagne nu ingezet om levensverzekeringen te verkopen.
Metro Trains, van wie de campagne in eerste instantie was, verkocht het gehele creatieve product aan Empire Life Insurance Co. via een licensing deal. De verzekeringsmaatschappij heeft de oorspronkelijke cartoon in stukjes geknipt en daar losse commercials van gemaakt. Ook zijn er plannen voor een uitgebreide merchandise campagne in verschillende landen.
AdWeek kan het uitmelken van de 'Dumb ways to die'-campagne duidelijk maar matig waarderen. 'Beloved Cannes Winner Sells Out', zo kopt de website. Er wordt zelfs gesproken van een 'greedy deal with the devil'. De actie wordt 'dumb, 'greedy' en 'lazy' genoemd. De manier waarop zo'n sympathieke non profit-campagne nu commercieel wordt uitgevent , wordt omschreven als 'a depressing slap in the face'.
Zeker is dat vraagtekens gezet kunnen worden bij de kracht van de campagne, aangezien de virale potentie van de cartoons z'n werk wereldwijd al lang en breed gedaan heeft. Je kunt je afvragen of de eerder zo geliefde figuurtjes in zo'n tweede uitmelkronde nog wel zullen blijven bekoren.
Een typisch gevalletje vakkundig opgewarmde soep. Toch zal de kassa van de 'Dumb ways to die'-merchandisemachine er straks vast niet minder om rinkelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!