Tekst: Lotte Monster*
Goed contact met de buren, sommige Nederlanders zweren erbij, terwijl anderen de naaste buren misschien vaag kennen. Nextdoor gaat uit van het gezegde ‘een goede buur is beter dan een verre vriend’ en verwacht dat Nederlanders behoefte hebben aan (meer) contact met de buren. Dit faciliteren ze met een app. Maar zit de Nederlander te wachten op meer contact met de buren of hebben ze dit zelf al geregeld?
Wel geloofwaardig
De app is nog maar kort geleden gelanceerd in Nederland (februari 2016), toch heeft 19 procent van de respondenten wel eens iets gehoord over Nextdoor.
Gemakkelijker communiceren met je buren en je buurt veiliger maken, dat belooft Nextdoor. Een meerderheid gelooft ook dat de app deze claims waar kan maken. Het veilig opslaan van persoonlijke gegevens in de app zorgt voor verdeeldheid onder de respondenten. Een meerderheid vindt het ook gewoon een eng idee, zoveel persoonlijke gegevens in een app.
Maar is er, buiten de veiligheid, eigenlijk wel behoefte aan Nextdoor en is het concept vernieuwend? Ongeveer drie op de tien respondenten geeft aan dat er vergelijkbare diensten bestaan. Bovendien geeft bijna de helft van de respondenten aan geen app nodig te hebben om te weten wat er in de buurt speelt. Toch denkt een derde van de respondenten er wel iets aan te kunnen hebben.
Kenmerken van een topper
De app is een topper in potentie. De bekendheid is zo kort na de introductie al vrij hoog en de claims worden geloofd. Gemakkelijker communiceren met de buren, wie wil dat nou niet? Een groot deel van de Nederlanders blijkt, want slechts 20 procent van de Nederlanders wil meer contact met de buren. Het lijkt erop dat Nextdoor voor slechts een kleine groep voorziet in een behoefte.
Ons oordeel?
Leuk bedacht, maar waarschijnlijk geen topper. De verwachting is dat een kleine groep (19 procent) het waarschijnlijk gaat downloaden. De respondent ziet weinig verschil tussen Whatsapp- en Facebook-groepen en Nextdoor (48 procent). Ongeveer een kwart van de respondenten heeft al een Whatsapp- of Facebook-groep met de buren. Kortom: Nextdoor heeft potentie maar moet op zoek naar waarin het zich onderscheidt van andere kanalen.
*Lotte Monster is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)
Onderzoek
Voor deze concepttest zijn in februari 2016 121 Nederlanders met een smartphone met internettoegang ondervraagd.
Deze Top of Flop staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 4