57 Procent pleit voor een dergelijk verbod. 18 procent is het oneens met zo'n verbod.
Dat blijkt uit onderzoek van Adformatie, uitgevoerd door bureau MSI-ACI onder 1.600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder.
Opmerkelijk is dat echtparen zonder kinderen het hoogst scoren (65 procent) als het om de wens voor zo'n verbod gaat.
Ook hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen zijn voor een dergelijk verbod.
Ook de optie om junkfood-, snoep- en chipsreclame op tv alleen nog na 20.00 uur uit te zenden, kan de goedkeuring van een meerderheid wegdragen. 25 Procent van de respondenten ziet echter niets in zo'n plan.
Het Europese voornemen om premiums (cadeautjes en dergelijke) bij producten als chips en snoep te verbieden, vindt bij eenzelfde meerderheid gehoor; 57 procent is voor, 26 procent tegen.
Toch vinden de meeste Nederlanders dat waarschuwen tegen de gevaren van ongezonde voeding niet de primaire verantwoordelijkheid van de overheid is.
Verreweg de meesten vinden dat de taak van de ouders (75 procent), gevolgd door het adverterende bedrijfsleven zelf (14 procent).
Driekwart van de Nederlanders zou het ook geen goed idee vinden als fabrikanten van snoep, chips en junkfood zouden worden aangeklaagd voor de obesitas-gevallen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!