Net als YouTube heeft ook social networking site MySpace te maken met gebruikers die copyrighted content uploaden. Bij MySpace gaat het om zowel audio als video. Om het uploaden van copyrighted audio te voorkomen heeft MySpace vorig jaar herfst al een audio filtering systeem in gebruik genomen. Ditzelfde gebeurt nu voor video, meldt DM Europe.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een digital fingerprinting systeem van Audible Magic. MySpace's filter screent de door gebruikers geuploade video en blokkeert video's diematchen met een 'fingerprint' in MySpace's database. Daarnaast heeft MySpace een 'content takedown tool' ontwikkeld waarmee eigenaren van copyrighted content MySpace kunnen verzoeken deze content te verwijderen.
MySpace heeft al een overeenkomst met Universal Music; audio en video van bands en artiesten van deze maatschappij wordt geblokkeerd terwijl promotioneel materiaal zoals delen van songs en clip trailers vrij gebruikt mogen worden. Naast Universal Music participeren ook NBC/Universal en Fox in de video filtering pilot.
MySpace claimt hiermee voorop te lopen op het gebied van 'copyrighted content protection'. Of het voor video gaat werken is nog even afwachten; uit eigen ervaring weet ik dat de audio protection gemakkelijk te omzeilen is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!