Whatsapp; say what!?
Op de eerste dag van het Mobile World Congres zijn er gelukkig nog genoeg andere zaken te vermelden, zoals de keynote van Mark Zuckerberg die de wereld gerust moet stellen dat hij de WhatsApp berichten niet volpropt met advertising. Grote vraag is natuurlijk hoe hij denkt die $19 miljard terug te gaan verdienen? 400 miljoen gebruikers is natuurlijk veel, maar nu moeten nog de 6,5 miljard andere zieltjes op aarde worden overtuigd om ook te gaan Whatsappen in plaats van Line (360 miljoen gebruikers) of WeChat (400 miljoen gebruikers). Nog nooit van die laatste twee messaging apps gehoord? Beiden worden voornamelijk gebruikt in Azië. Een continent dat net als Noord- en Zuid Amerika veelal nog nooit van WhatsApp hadden gehoord.
iPhone krijgt NFC jasje
Apple lijkt dat Near Field Communication maar onzin te vinden en weigert tot aan zijn laatste ‘5S’ om NFC te integreren. De meeste van hun smartphone concurrenten zijn al een tijdje om. De Amerikaanse telefoonhoesjes fabrikant Incipio heeft nu een NFC cover uitgebracht, waardoor je alsnog NFC op je iPhone kan gebruiken. Leuk dat de Mobile World Congres als eerste evenement nu deze hoesjes aan iPhone gebruikers geeft. Het gebruikt wordt zeer goed gestimuleerd, doordat je zelf voor toegang het het NFC hoesje moét gebruiken.
Nokia gaat vreemd
Nokia is nog maar net getrouwd met Microsoft en lijkt nu al vreemd te gaan. De eerste dag brachten de Finnen enkele Android toestellen uit. De smartphonemarkt in vooral 2e en 3e wereldlanden groeit namelijk harder dan de adaptie van Windows Phone. Om alsnog oa Chinezen het traditionele Finse gerecht weer te laten eten hebben ze er dus maar een Android sausje over heen gegooid…
Onbekende maakt niet altijd onbemind
Het MWC complex is goed gevuld met telefoonfabrikanten waar we nog nooit van hebben gehoord. Toch lijken veel van hun tablets en smartphone verdacht veel op die van bekende merken. Brengen ze iets nieuws? Helemaal niets. Ze lijken vaak allemaal hetzelfde maar ze zijn wel een stuk goedkoper. De Nederlandse consument gaat vooral voor gevestigde merken zoals Apple, HTC en Samsung. In andere landen is dat een stuk minder. Een marketeer van de Spaanse Phonehouse wist mij te vertellen dat maar liefst 60% van de verkochte tablets van een ‘non-merk’ is. Vooral omdat deze devices een stuk lager zijn geprijsd vallen ze goed in de smaak van de Spanjaard in crisis (en dat zijn met 26% werkloosheid momenteel veel). De marketeer kon mij wel vertellen dat van die onbekende goedkope tablets zo’n 30 % binnen no time defect terugkomen. Goedkoop is duurkoop..
‘Dude where’s my Glass?’
Voor een mobile event met meer dan 70 duizend bezoekers zou je veel Google Glass gebruikers verwachten. Opmerkelijke is dat ik dit grote congres lechts twee personen met Glass op heb gezien. Zou Google Glass nu alweer in de kasten van deze early birds liggen te verstoffen?
Komende dagen meer nieuws vanuit Barcelona.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!