Online supermarkt Picnic ligt in de clinch met de FNV. De vakbond wil dat het personeel van Picnic onder de supermarkt komt te vallen en maakte vandaag zelfs bekend de stap naar de rechter te maken. FNV: ‘Door het niet toepassen van de CAO betaalt Picnic zijn medewerkers structureel te weinig.’
Uithaal
Picnic-topman Michiel Muller nam eerder al het standpunt in dat de fulfilment centers (FC’s) van Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO vallen en dat de toepassing daarvan tot onwenselijke situaties zou leiden. In een uithaal naar het FNV naar aanleiding van de aangekondigde gang naar de rechter zegt Muller nu ook: ‘De supermarkt-CAO hoort in een museum.’
Inspraak in arbeidsafspraken
Maar de onenigheid lijkt wel iets in beweging te zetten bij Picnic. De online supermarkt kondigt vandaag namelijk aan dat het samen met zijn medewerkers in de FC’s de arbeidsafspraken verder ontwikkelen. Muller: ‘Zodat deze nog beter aansluiten bij de wensen van de 3 duizend werknemers, de werkzaamheden en de huidige tijd.’ Picnic heeft hier volgens Muller reeds een aantal open dialoogsessies over gehouden met een dwarsdoorsnede van de organisatie. ‘Werknemers hebben aangegeven hier graag aan mee te werken. Zij gaan hier de komende maanden verder mee aan de slag.’
Erkenning voor 3000 ‘echte banen’
Het is duidelijk dat Muller not amused is én hij vindt dat een beetje erkenning voor de banenmachine die Picnic volgens hem is, wel op zijn plaats is. ‘De FNV weet dat de FC's van Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO vallen, maar probeert ons desondanks zwart te maken. Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, soms aan buitenlandse bedrijven of bedrijven met alleen maar arbeidsmigranten of zzp’ers, hetgeen wij juist niet doen.'
'In drie jaar tijd hebben wij 3000 echte banen gecreëerd voor mensen die een band met elkaar krijgen en bij elkaar in de buurt wonen. Medewerkers waarderen de doorgroeimogelijkheden, willen meedenken over de groei van een hippe, startende onderneming die de markt openbreekt en zijn er trots op om onze klanten volledig te ontzorgen in het boodschappen doen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!