Met een freelancer gaat het altijd goed

FreelanceLand is het Beloofde Land geworden. Steeds meer creatieven wagen de oversteek. Vaak gaat het goed. Maar hoe goed is goed?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vraag een freelance creatief hoe het gaat en het antwoord is bijna altijd &;goed!&;. Soms betekent ’goed’ na enig doorvragen niet goed en heeft iemand eigenlijk veel te weinig te doen. Soms betekent ’goed’ medium goed: klusje hier, klusje daar. Soms gaat het wél goed en volgen de korte en langere opdrachten elkaar mooi op. En soms gaat het echt heel goed en werkt iemand langer dan een maand of zelfs jaar bij een bureau of klant.

Maar het gaat vaak ook goed om andere redenen. Want ’goed’ is ook genieten van je vrijheid. Onafhankelijk opereren. Werken voor én met wie je wilt. Op élke denkbare plek. Eigen initiatieven ondernemen. Mensen ontmoeten. Heel veel kennis opdoen. Zomaar ergens naartoe gaan voor inspiratie. Meer tijd voor, als je die hebt, de kinderen. Zinvolle lunches. Keihard knallen. Problemen oplossen. Bureaus en klanten blij maken. Of de . Met een lange wandeling. Als je een dag niets te doen hebt.

En dat je vaak niet weet wat je over 2 weken gaat doen? Die onzekerheid -  je moet er tegen kunnen - voelt medium goed. Maar ondernemer als je bent, vertrouw je erop dat de klussen blijven komen. Zoals je er ook op vertrouwt dat je gezondheid goed zal blijven. En dan kan het fout gaan. Goed fout.

is designer. Op 5 juli viel hij op Texel van zijn mountainbike. Hoofd tegen de boom. Vanaf dat moment verlamd vanaf zijn nek. Geen Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Fysiek en financieel kansloos. 

De waarheid van Lars de Beer is onze waarheid. Want vraag freelance creatieven naar een AOV en het merendeel heeft er . We zijn freelancende koorddansers. Zonder vangnet.

Zijn we roekeloos? Nee. De kosten van een AOV zijn hoog. En je hebt allerlei voorwaarden, kleine lettertjes en uitsluitingen. En het bedrag dat je krijgt als er wat gebeurt, is vaak minder hoog dan je nodig hebt. Dus zo raar is het niet dat Lars geen AOV had. Een handjevol collega&;s heeft er één. 

Een alternatief is een . Een vangnet van maximaal 2 jaar, gebaseerd op vertrouwen. Tussen de 20 en 50 deelnemers zetten elke maand geld opzij. Wie langdurig ziek is, krijgt van de anderen maandelijks schenkingen om rond te komen.

Een goed creatief alternatief? Op woensdag 2 september is hier in ieder geval een . Waarbij freelancers uit alle reclamedisciplines zijn aangesloten. Het aantal aanmeldingen is hoog, dus het aantal zonder AOV waarschijnlijk ook….

Ondertussen is een groep vrienden gestart met . Samen met anderen gaan zij door de Amsterdamse grachten peddelen. Het doel: € 350.000,- bij elkaar halen voor zijn revalidatie én onderzoek naar dwarsleasie. 

Er is al een flink bedrag opgehaald en ook veel freelancers hebben al een bijdrage geleverd. Maar het zou mooi zijn als er nog velen volgen. Of je nu vast bent of freelance. Geef voor iemand met wie het nu heel slecht gaat. Dat voelt gewoon heel goed om te

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie