FOTO: DUCO DE VRIES
Peerby ontstond in 2012 en is een app waarmee je spullen kunt lenen van je buren. De gedachte erachter: dat is goed voor de portemonnee, goed voor de band met je buren én het is goed voor onze planeet. Peerby is typisch een deeleconomiebedrijf. ‘Wij definiëren de deeleconomie als het toegankelijk maken van overcapaciteit. Dat kan op commerciële of idealistische wijze. Wij zitten daar tussenin. Wij zijn een social enterprise’, legt hoofd communicatie Ieteke Schouten uit. Ze is er al bij sinds het begin. ‘Ik heb internationale conflictstudies en sociale psychologie gestudeerd, en ben opgegroeid in Mali, een conflictgebied. Ik dacht: als mensen elkaar iets beter zouden leren kennen en met elkaar communiceren, zou er minder angst zijn en krijgt conflict minder kans. Verbindende communicatie, écht contact, is het antwoord op veel problemen in de wereld. Peerby is voor mij het voorbeeld van hoe je op een heel simpele manier mensen die elkaar willen helpen bij elkaar kunt brengen.’
Boormachine
Peerby is gratis, er is ook geen commerciële transactie tussen leden zoals bij Airbnb en Uber. ‘Toen we ermee begonnen riep iedereen: dat gaat nooit werken! Wie gaat er nou voor niets een boormachine uitlenen? Dus we hadden ook de optie dat je zowel kon lenen als huren van je buren. Maar wat bleek? Niemand ging zijn spullen verhuren. De ervaring zit hem dus in iets leuks doen voor een ander in plaats van dat je daar een paar euro voor terugkrijgt.’
Schouten zegt dat Peerby bij de start nog niet wist wat het verdienmodel was. ‘De eerste fase voor een startup is überhaupt bewijzen dat het werkt. Maar al meteen kwamen de eerste transacties tussen mensen. Dat was voldoende om uitgever Sanoma en stichting Doen geïnteresseerd te krijgen. Nu zijn er al meer dan honderdduizend mensen lid, zowel in Nederland als in België, Berlijn, Londen en Parijs. We kijken nu verder in het buitenland. Zo loopt er een pilot in acht Amerikaanse steden, waar we eind dit jaar een launch willen gaan doen.’
Verdienmodel
Bij Peerby hoorde men vaak van de leden terug: wat gebeurt er als ik mijn item niet terugkrijg? Zo kwam het idee om een verzekering aan te bieden. Twintig procent van de leden bleek een garantie te willen. ‘Toen zijn we met Centraal Beheer gaan praten. Het heeft twee jaar gekost voordat we een partner vonden die de deeleconomie zo serieus nam om daar een apart verzekeringsproduct voor te ontwikkelen. We hadden daarmee een primeur. We zijn de Peerby Garantie momenteel aan het testen in Amsterdam. De garantie is optioneel en de lener betaalt. Deze verzekering is ons eerste verdienmodel.’
In de communicatiestrategie werd aanvankelijk het verhaal van Peerby centraal gezet. ‘Het ging met name om awareness en gedragsverandering. Peerby werkt zo goed omdat wij voor jou aanbellen bij 100 virtuele deuren door een mailtje of pushnotificatie te sturen. Je hoeft zelf alleen maar te wachten tot iemand reageert.’
Daarnaast wilde Peerby ook ledenverhalen vertellen. De leden deden ook het woord naar de pers, want wat is er nu overtuigender dan als een lid enthousiast is.’
Helmersbuurt
De tweede fase was steeds meer online communiceren, want met een groeiende community wordt het heel lastig om een persoonlijke aanpak te houden, zegt Schouten. ‘Daarnaast hebben we altijd veel persaandacht gehad. De pr-strategie wordt steeds proactiever. Oprichter Daan Weddepohl speelt daar een grote rol in. Hij treedt op als autoriteit op het gebied van de deeleconomie en startups. Hij heeft het enige leenplatform ter wereld opgezet dat daadwerkelijk werkt. Andere teamleden staan de pers te woord als het gaat om marketing of productontwikkeling. Op die manier probeer ik het hele Peerby team bij de communicatie te betrekken.’
Een andere strategie is content aanbieden aan regionale kranten. Zo stond de Amsterdamse Helmersbuurt centraal in een reportage in Het Parool als een wijk waar veel mensen gebruikmaken van Peerby. ‘We zitten nu in de fase dat we steeds meer met de internationale pers te maken hebben. Dus daar passen we op dit moment onze strategie op aan.’ De ambitie voor Peerby voor de toekomst? Schouten: ‘In 2020 instant access to everything for everyone, everywhere.’
Deze bijdrage is onderdeel van een groter artikel over de communicatiestrategie van succesvolle startups (inlog). Daarin worden tevens de casussen Squla, Airbnb en TravelBird beschreven. Dit artikel verschijnt ook in Communicatie Magazine, maart 2015.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!