Met veel verbazing heb ik de afgelopen tijd de berichten gelezen over het gedrag van onze ‘bekende’ Nederlanders. Met de opkomst van de vloggers en influencers wordt deze groep snel groter zonder dat daar altijd een noemenswaardige prestatie tegenover hoeft te staan. Zo kun je heel populair worden als treitervlogger, iets dat al bijna een geuzennaam is geworden.
Vol gas door
Hufterig gedrag wordt tegenwoordig geaccepteerd en zelfs beloond zoals ook weer bleek tijdens de dronkenmansrit van Dave Roelvink. Zelf ben ik een keer ‘iets’ te hard over de Interstate in Florida gereden en ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat je in Amerika stopt en blijft staan als de politie je dat vraagt.
Dave niet, die trapte zijn gas weer vol in nadat de motoragent was afgestapt. Natuurlijk wordt ie publiekelijk veroordeeld, maar serieuze consequenties heeft het niet. SBS en RTL blijven zijn programma’s uitzenden en al het nieuws leidt alleen maar tot meer kijkcijfers. Blijkbaar word je door de Nederlandse kijker beloond voor hufterig gedrag.
Antisemitisch
De populairste Youtuber is nog altijd PewDiePie die het gepast vond om op zijn Youtube-kanaal antisemitische grappen te maken. Natuurlijk verloor hij advertentie-inkomsten, maar nog steeds volgen ruim 60 miljoen mensen zijn Youtube-kanaal en verdiende hij in datzelfde jaar 12 miljoen dollar. Zoals John Cleese ooit al zo treffende zei in de beroemde ‘Germans’ aflevering: ‘Listen, don't mention the war! I mentioned it once, but I think I got away with it alright.
Waarden blijken een stuk minder belangrijk te zijn dan we graag geloven. Kijk maar eens naar het effect van dieselgate, waarbij Volkswagen het verbrandingsgedrag van haar dieselmotoren manipuleerde waardoor het leek alsof de uitstoot aanzienlijk lager was dan de werkelijkheid. Werd Volkswagen door de Nederlandse consument afgestraft voor dit gedrag? Nee hoor, Volkswagen bleef het meest verkochte automerk van Nederland en wereldwijd steeg de verkoop zelfs met bijna 4 procent.
Slechte service, harde groei
En wat te denken van het succes van Ryanair? Je leest continu over de slechte manier waarop men met personeel en passagiers omgaat. De NPS-score van Ryanair was nog niet zo lang geleden -60, dus erg positief was men in ieder geval niet over de daadwerkelijke ervaring. En toch bleef het bedrijf onverminderd doorgroeien. Omdat men bij Ryanair begrijpt dat mensen een negatieve ervaring op de koop toenemen zolang ze blijven geloven dat het goedkoper is om met Ryanair te vliegen.
Alles draait in marketing namelijk om toegevoegde waarde en dat blijkt eens te meer uit bovenstaande voorbeelden. Zolang de opbrengst maar hoger is dan de investering kom je als mens en als merk vrij gemakkelijk weg met hufterig gedrag. We wegen goed en slecht namelijk continu af. Ons brein blijft uiteindelijk die emotionele weegschaal.
Bijtellingsboete
Dus moet Ryanair met oplossingen blijven komen om de prijs laag te houden zolang de service niet verbetert. En hoe anders was dieselgate voor Volkswagen afgelopen als alle Volkswagenrijders achteraf een bijtellingsboete hadden gekregen omdat ze in een auto reden die 10 tot 40 keer (!) meer giftige stoffen bleek uit te stoten dan volgens de Europese standaard is toegelaten? Dan was Volkswagen wel ongenadig afgestraft.
Er is dus ook een grens aan hufterigheid. En dat is wanneer we het daadwerkelijk zelf gaan voelen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!