Marketingschaamte op ondernemerscongres

Alfred Levi, voorzitter van marketingbrancheorganisatie NIMA, moest op het MKB-congres tot zijn schaamte vaststellen dat zijn organisatie nu pas bij ondernemers op het podium stond. En dat terwijl de innovatiehype al enkele jaren hoogtij voert.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarna hield Levi, dagvoorzitter bij de Week van de Ondernemer van MKB Nederland, een betoog voor marktgerichtheid en innovatie in het MKB.

‘Misschien was de tijd nog niet rijp’, zei Petra Claessen, directeur NIMA, later die dag. ‘Marketing is niet het eerste waar een ondernemer aan denkt. Het wordt erg geassocieerd met reclame. Maar het draait eigenlijk gewoon om zakendoen door de klant voor je te winnen. Daar is elke ondernemer toch mee bezig. Hij is marketeer, hoewel dat niet op zijn businesscard staat. Innovatie wordt in de markt geboren, waar oplossingen voor problemen gevonden worden.

‘Natuurlijk is er wel eens een uitvinding die het maakt in de markt. Maar daar kun je als ondernemer niet op sturen. Wel op marktgerichtheid. Als je weet wat er bij je klanten speelt, en je kunt dat naar je product vertalen, dan hoef je het alleen nog maar in de markt te zetten. Dat is het werk van elke ondernemer, verkoper, en marketeer. Ze zijn allemaal met marketing bezig.'

‘Dat bewustzijn willen we als marketingbrancheorganisatie stimuleren. Marketing zit niet alleen op een afdeling. Het is een vaardigheid waarin iedereen die met klanten bezig is, zich zou moeten bekwamen. Het NIMA werd 40 jaar geleden opgericht door ondernemende zakenlieden. Sindsdien is er veel veranderd in het zakendoen. Onder andere door internettechnologie en mobiele communicatie. Je kunt dat niet allemaal bijhouden en ook nog eens verweven in je bedrijfsactiviteiten zonder opleiding of training. Als NIMA vullen we die behoefte op. Niet alleen door examens, maar ook door seminars en bedrijfsbezoeken. Daar gaat een geweldig leereffect vanuit. Dat de BV Nederland hier behoefte aan heeft, bewijst de Top Marketing Club. Een groeiende board van merkbedrijven die vanuit de praktijk redeneren.’

Teruggrijpend op het MKB-congres stelt Claessen vervolgens dat dit niet over de hoofden van het MKB mag plaatsvinden. ‘Vandaar dat wij dit initiatief van MKB Nederland bijzonder toejuichen. We hopen de MKB-ondernemer ervan te doordringen dat investeren in marketing zich beslist vertaalt in betere jaarcijfers.’

Van der Noordaa van de ING Bank wees ook op de noodzaak van marktgerichtheid. Hij wees op de mogelijkheden in snel groeiende economieën in Azië en Oost-Europa. MKB Nederland-voorzitter Hermans sprak lovende woorden over het kabinetsbeleid, maar was kritisch over de benauwende regelgeving in ons land. De Geus benadrukte de groeiprognoses van het Centraal Planbureau en de wapenfeiten van het Kabinet.

Claessen hierover: ‘Dit is allemaal mooi, maar voor ondernemers zijn het slechts vaststellingen. Ze kunnen daar weinig mee. Wat ze wel in de hand hebben, is hun bedrijf. Na jarenlang defensief te hebben geopereerd, kunnen ze nu weer voor de aanval kiezen. Scoren doe je niet met verdedigen. Dat beseffen ondernemers maar al te goed. En daarom denk ik dat de tijd nu wel rijp is om als marketingbrancheorganisatie hier op het podium te staan’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie