De Trendcirkel geeft een overzicht van twaalf maatschappelijke ontwikkelingen.
Maatschappelijke trends zijn met een duur van tien tot dertig jaar langzame trends. Er groeit een generatie op voordat de gevolgen van deze trends zichtbaar en voelbaar zijn. Maar deze megatrends zijn dan wel van invloed op de hele samenleving, niets en niemand kan eraan ontsnappen. De Trendcirkel van Trendslator geeft een overzicht van twaalf maatschappelijke ontwikkelingen op basis van twee dimensies.
De ene dimensie geeft twee tegengestelde maatschappelijke waarden op sociologisch gebied weer: individu en groep. En de andere twee uitersten op psychologisch gebied: ratio en emotie.
De trends zijn in een cirkel geplaatst omdat deze maatschappelijke trends met elkaar samenhangen. De grenzen tussen de verschillende ontwikkelingen zijn vaag en aangrenzende ontwikkelingen overlappen elkaar.
Daarnaast beïnvloeden ze elkaar en houden ze elkaar in evenwicht. Gedurende een bepaalde periode kunnen bepaalde megatrends overheersend zijn. Er vindt, soms opvallend en plotseling, vaker geleidelijk en onopgemerkt, een verschuiving in maatschappelijke waarden plaats. Ook kunnen tegengestelde maatschappelijke ontwikkelingen zich tegelijkertijd voordoen.
Trends in de Trendcirkel
digitalisering de overdaad aan communicatie
robotisering de versmelting van mens en machine
risicobeheersing de beheersing van risico's
vergrijzing de voordelen van veroudering
conservering het verlangen naar het verleden
polarisering de toenemende ongelijkheid
regionalisering de nabijheid van het lokale
socialisering de heruitvinding van de gemeenschap
ecologisering de toestand van de aarde
humanisering het vertrouwen in de mensheid
feminisering de invloed van zachte waarden
dematerialisering de opkomst van het ontastbare
De Trendcirkel is ontwikkeld op basis van MOOD©, continu onderzoek naar de stemming in de markt, bij de consument en in de maatschappij door Trendslator.
In deze Trendcirkel zijn twee nieuwe megatrends geplaatst: polarisering en robotisering. Polarisering gaat over de toenemende ongelijkheid tussen groepen mensen en robotisering over de versmelting van mens en machine. Door de jaren heen zien we een algemene verschuiving optreden van individu naar groep en van ratio naar emotie. De Trendcirkel is daarmee ook een metafoor voor het nieuwe holistische tijdperk dat door trendwatchers en futuristen wordt voorspeld, verwacht en verkend.
Als we op de drempel van een nieuw tijdperk staan, voldoet het kijken naar microtrends op de korte termijn niet meer.
Onderzoek naar en inzicht in lange termijntrends zijn nodig om de toekomst te verkennen. De overgang naar een nieuw tijdperk brengt onrust en onzekerheid met zich mee. De revolutie, die tot voor kort stil was maar steeds luidruchtiger begint te worden, drijft een wig in onze samenleving. De enige manier om uit die patstelling te komen is door over de grenzen van tijd en ruimte heen te denken en te doen. We hebben nu de kans om de weeffouten in onze modellen te herstellen en systemen opnieuw uit te vinden.
Hilde Roothart is trendonderzoeker en oprichter van Trendslator.