L'Oréal gapt handelsgeheimen en krijgt miljoenenboete aan de broek

Handelsgeheimen stelen, geheimhoudingsplicht schenden en patentbreuk plegen. Het kost L’Oréal 91 miljoen dollar.

Haarverzorging
Olaplex

L'Oréal moet van een jury in de Verenigde Staten tientallen miljoenen dollars betalen aan start-up Olaplex. De cosmeticagigant heeft handelsgeheimen gestolen, een geheimhoudingsplicht geschonden en patentbreuk gepleegd, zo werd vastgesteld in Wilmington.

L'Oréal voerde enkele jaren terug overnamegesprekken met Olaplex, waar minder dan 30 mensen werken. Daar werd een geheimhoudingsovereenkomst gesloten en kreeg L'Oréal inzage in handelsgeheimen en patenten. Het ging daarbij om een tweetal patenten bij een haarkleurproduct. Toen een overname niet doorging, bracht L'Oreal wat later een gelijkwaardig product op de markt.

L'Oréal was niet direct bereikbaar voor een reactie. Het bedrijf gaf tijdens de rechtszaak aan dat het zijn eigen product onafhankelijk had ontwikkeld. Maar de jury was het daar niet mee eens en oordeelde dat de onderneming ruim 91 miljoen dollar moet afdragen. Ook werd gesteld dat de acties tegen Olaplex opzettelijk waren. Dat opent de deur voor de rechter om het schadebedrag nog aanzienlijk te verhogen. Een advocaat van Olaplex rekent overigens op een minder hoge uitkering, zo liet hij weten.

 

Bron: ANP

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Kees
Bedrijven waarvan zoiets onnozels als de reclame al niet deugt, daar is vast nog veel meer mis. Dit is een persoonlijke stelregel, die ongetwijfeld niet altijd opgaat, maar in dit geval weer een schot in de roos is. l'Oréal terroriseert tv-kijkers met ongekende hoeveelheden reclame, zodanig dat je bij het wegzappen toch nog vaak ongewenst met l'Oréal reclames wordt geconfronteerd. Als je klaagt weigeren ze matigen. Hebben ze nu in ieder geval 91 miljoen euro minder budget om aan reclame uit te geven. Dat is dan wel weer positief.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie