Gaat Rabobank haar beleid aanpassen nu ze aan de schandpaal is genageld als grootste Liegebeest 2018 vanwege 'valse claims' over dierenwelzijn? Daar is weinig kans op, blijkt uit antwoorden van de Rabobank op vragen van Adformatie.
‘Overtuigende winnaar’
Rabobank werd gisteren door Wakker Dier uitgeroepen tot de ‘overtuigende winnaar’ van verkiezing tot grootste Liegebeest 2018. De bank kreeg ruim de helft van de 25 duizend stemmen omdat ze in haar tv-campagne Growing a better world together ‘doet alsof ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens’, aldus Wakker Dier.
De kansen voor Rabobank op winst waren de afgelopen tijd al flink gestegen toen concurrenten Albert Heijn en Jumbo van de nominatielijst werden geschrapt. Jumbo besloot te stoppen met de verkoop van levende kreeften en Albert Heijn toezegde ‘valse welzijnsclaims over plofeend’ van de verpakking af te halen.
Plofkippenproductie
Het werd dus de Rabobank, met grote voorsprong. Wakker Dier rekent voor dat de bank tussen 2012 en 2017 6,8 miljard euro investeerde in grote vleesgiganten, zoals fastfoodketens KFC en McDonald’s. Ook financierde de bank volgens wakker Dier de Oekraïense 'plofkippengigant' MHP, die jaarlijks 332 miljoen 'plofkippen produceert’. Dit zouden bijna evenveel kippen zijn als in heel Nederland.
Rabo-topman Wiebe Draijer noemde de nominatie voor deze verkiezing vorige week nog 'gebruikelijk Nederlands cynisme'. Zijn woordvoerders zijn wat milder van toon. Adformatie vroeg ze naar een reactie op de uitverkiezing. Daarin stelt Rabobank die te beschouwen ‘als een aanmoediging om ons duurzaamheidsbeleid de komende jaren zelf en met onze klanten verder toe te passen’.
'Hoge ambities'
Op een aanpassing van het dierenwelzijnsbeleid van Rabobank hoeft Wakker Dier niet te rekenen. Bedrijven waarmee de Rabobank zaken doet moeten ‘nu al’ voldoen ‘aan de normen voor dierenwelzijn die de bank hanteert, gebaseerd op internationale verdragen en afspraken. Dit geldt zowel in binnen- als in buitenland en zonder uitzonderingen’.
Van een valse claim is ook geen sprake. Rabobank laat weten dat ze met de campagne Growing a better world together heeft willen aangeven waar haar langetermijnambitie ligt. ‘We hebben hoge ambities als het gaat om duurzaamheid en dierenwelzijn maakt daar deel van uit. De verkiezing is voor ons geen reden dit beleid aan te passen.’
In dialoog
Wat dan wel? De Rabobank kiest ervoor ‘met klanten in dialoog te gaan’ over het verder verduurzamen van hun onderneming: ‘Dit kan ertoe leiden dat we afscheid nemen van een klant als die niet voldoende meebeweegt met de eisen die wij stellen en de maatschappelijke discussies die gaande zijn. In de praktijk zien we dat de verreweg de meeste klanten hier juist wel gevoelig zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat we daarmee de wereld sneller helpen verbeteren.’
Daar denkt Wakker Dier ongetwijfeld anders over.
Liegebeest-lijst, nummers 2 en 3
Zuivelbedrijf Campina eindigde in de competitie als tweede, omdat op de melkverpakkingen staat dan hun koeien verantwoord oud worden. De koeien gaan volgens Wakker Dier echter meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht. Een gezonde melkkoe kan veertien jaar oud worden.
Derde in de verkiezing werd ECOstyle, een producent van diervoeding, dat volgens Wakker Dier met zijn merknaam ‘suggereert een biologisch keurmerk te hebben, terwijl hun hondenvoer plofkip en industrievarken bevat’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!