Supermarktketen Lidl is de beste klachtenoplosser van 2016. Op alle 645 klachten die de supermarkt via internet binnenkreeg, wist het te reageren en een oplossing te plaatsen. Daarmee steekt de keten het beter dan concurrerende supermarkten uit, volgens klachtensite Klacht.nl.
De Klacht.nl Award 2016 is uitgereikt aan ondernemingen die meer dan 50 klachten per jaar binnenkrijgen en op meer dan 95 procent van de klachten reageren en een oplossing plaatsen. 41 ondernemingen kregen een award.
Albert Heijn is slechtste
In de categorie 'supermarkten' zijn 3.682 klachten te vinden. Ondanks de goede prestaties van Lidl werd in deze categorie voor minder dan een derde van de klachten (29 procent) een passende oplossing geplaatst. Albert Heijn wist van de 1.085 binnengekomen klachten er geen enkele op te lossen. Daarmee staat de supermarkt bovenaan de lijst van slechtste klachtenoplossers van 2016.
Koeriers, post en OV
De categorie waar het meeste over geklaagd wordt, is die van 'koeriersbedrijven en post'. In de loop van het jaar kwamen daar 3.865 klachten over binnen. Bij het overgrote deel, zo'n 77 procent, werd door de post- en koeriersbedrijven gereageerd en een oplossing geplaatst. Ook in de categorie 'Openbaar Vervoer' kwamen veel klachten binnen: 3.750, waarbij in 69 procent van de gevallen een oplossing werd gegeven.
Arriva, Telegraaf en WOW Veilingen
Naast Lidl kregen vervoerder Arriva (1163 klachten) en dagblad De Telegraaf (1354) veel klachten, maar zij wisten daar bijna allemaal op te reageren en een oplossing te plaatsen. Veilingwebsite WOW Veilingen scoorde daarbij het hoogste tevredenheidscijfer. Klagers beoordeelden de oplossingen van de website gemiddeld met een 8,6.
Klacht.nl: ‘Het is wat ons betreft vreemd dat in tijden van webcare, het online klachten oplossen van klanten, er bedrijven zijn die online fora links laten liggen. Dan gaat het niet eens om de trend dat zij niet bij Klacht.nl reageren, maar (waarschijnlijk) overal niet. Wij concluderen daaruit dat helaas veel bedrijven nog niet serieus genoeg omgaan met de grieven van consumenten, dat in het socialemediatijdperk waarin elke consument online een stem heeft.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!