Levensmiddelenindustrie scoort een 3,3 op gezondheid

Nestlé doet het bij de 2018 Access to Nutrition Index (ATNI) ietsje beter dan Unilever, de eerdere lijstaanvoerder.

123rf

De levensmiddelenindustrie maakt te weinig gezonde en betaalbare producten. Dat is althans de conclusie die getrokken wordt in de 2018 Access to Nutrition Index (ATNI), een langlopend en internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door Access to Nutrition Foundation (ATNF). Dat is een in Nederland gevestigde stichting, gefinancierd door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Bill and Melinda Gates Foundation. In 2013 en 2016 werd de index ook al gepubliceerd.

ATNF legt 22 bedrijven onder de loep in de drank- en voedingssector. Gekeken wordt naar wat ze doen om een zwakke gezondheid als gevolg van een slecht voedingspatroon terug te dringen. Opgeteld hebben die 22 bedrijven een jaaromzet van 425 miljard euro.

Zout, Suiker, Vet

Maar liefst ruim 23 duizend producten in negen landen werden door de onderzoekers geanalyseerd. Bij het onderzoek werd onder meer gelet op zout, suiker en verzadigde vetten. Nog niet een derde van de producten kreeg het stempel ‘gezond’.

Inge Kauer, directeur van ATNF, zegt dat de 22 bedrijven veel doen aan marketing voor ongezonde producten voor kinderen. Maar verbeteringen zijn er sinds de vorige editie van het onderzoek volgens haar ook te noemen. Bedrijven maken producten voedzamer geven meer informatie over ingrediënten, voedingswaarde en gezondheid van producten en ondersteunen voorlichtingsprogramma's.

Nestlé en Unilever best in class

Met het uitgangspunt dat een 5,5 een voldoende is, scoren slechts 6 van de 22 bedrijven een voldoende. Nestlé voert de lijst aan met een 6,8, Unilever komt daar vlak achteraan met een 6,7. Dan Danone (6,3), FrieslandCampina (6,0,), Mondelez (5,9) en Mars (5,6). Onder de zware onvoldoendes zien we onder meer Ferrero (3,2), Coca-Cola (3,0) en Kraft Heinz (0,0, wil geen informatie delen). Zie top 20 onderaan dit bericht. Het gemiddelde rapportcijfer ging weliswaar met 0,8 punt omhoog, maar bleef alsnog op een bedroevende 3,3 steken.

FrieslandCampina is de grootste stijger in de index van 2018. Volgens ATNF komt dat doordat het zuivelconcern een nieuwe bedrijfsstrategie ingevoerd. Die strategie behelst het wereldwijd verbeteren van de voeding. Tevens probeert FrieslandCampina de prijzen op zo’n manier in de hand houden, dat de producten voor iedereen toegankelijk zijn, zonder dat het inkomen van de boeren in gevaar komt.

ATNF stelt vast dat de kosten die samenhangen met slechte voeding en ondervoeding erg groot zijn. In onderstaand filmpje wordt de problematiek uitgelegd.

Access to Nutrition Index 2018

Top 20 2018 Access to Nutrition Index

  1. Nestlé: 6,8
  2. Unilever: 6,7
  3. Danone: 6,3
  4. FrieslandCampina: 6,0
  5. Mondelez: 5,9
  6. Mars: 5,6
  7. Pepsico: 5,2
  8. Kellog: 5,0
  9. Grupo Bimbo: 5,0
  10. Campbell’s: 4,0
  11. Arla: 3,3
  12. Ferrero: 3,2
  13. Coca-Cola: 3,0
  14. Ajinomoto: 2,4
  15. General Mills: 2,3
  16. ConAgra*: 1,4
  17. Meiji: 0,8
  18. BRF*: 0,5
  19. Suntory*: 0,1
  20. Tingyi*: 0,0
  21. Kraft Heinz*: 0,0
  22. Lactalis*: 0,0

 

*Stelde geen informatie beschikbaar aan het onderzoek

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie