Deze advertentieprogramma's betalen de aangesloten websites per klik door een bezoeker (CPC, cost per click). Sommige website beheerders verhogen hun inkomsten door zelf kliks op de door de drie netwerken op hun website aangeboden advertenties te genereren. Kliks die dus niet afkomstig zijn van bezoekers, en dus frauduleus zijn.
Onderzoeksbureau Outsell heeft onderzoek gedaan onder 407 online adverteerders. Hieruit blijkt dat 14,6% van de kliks die hun advertenties genereerden, frauduleus waren. Voor 27% van deze adverteerders is dit een reden om hun deelname aan CPC programma's te reduceren of zelfs te stoppen. De adverteerders die hun deelname aan CPC programma's reduceren verminderen hun uitgaven hier met gemiddeld 33%.
Google is daarom begonnen met het testen van advertenties op basis van CPA (cost per action) waarbij de betaling wordt gebaseerd op de actie die een website bezoeker uitvoert zoals het aanvragen van informatie, aankopen van een product of inschrijven voor een actie. De maatregelen van MSN en Yahoo zijn mij (nog) onbekend.
Het onderzoek van Outsell toont wel aan dat de drie netwerken niet kunnen volstaan met het testen en aanbieden van deze nieuwe afrekenmodellen maar vooral heel duidelijk naar hun huidige en potentiële adverteerders moeten communiceren welke maatregelen genomen worden om klikfraude nu en in de toekomst te voorkomen. Anders kan de groei van online advertising wel eens flink afgeremd worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!