Soms vraag je je af of er meer is dan de karikatuur die hij zelf steeds schetst. Jort Kelder als de man-die-zo-goed-weet-wat-de-man-in-het-pak-drijft-maar-hem-tegelijkertijd-diep-veracht.
Gisteren was Kelder bij Accenture te gast en hij praatte honderduit over zijn blog 925.
Hij doet dat erg losjes en vermakelijk ('Managers zijn mensen die niet duidelijk kunnen maken wat ze nu precies doen'), maar tegelijkertijd zie je dat hij wel sterk de tijdschriftenman is die vrij laat internet en het bloggen ontdekt heeft. En nog steeds verbaasd is over wat daar gaande is.
Maar hij weet dat zelf ook en drijft daar dan ook weer de spot mee. Gemixt met ongekende bravoure: 'Ik ben van nature indiscreet'. Het ging bij Accenture over innovatie in media. Kelder: 'Als ik ergens geen verstand van heb, dan is het van innovatie in media.'
' Ik ben ook de enige in deze zaal die geen Blackberry heeft. Een Blackberry heeft alleen zin als je vergadert, maar dat doe ik nooit. Dat doen al die andere mannen in pakken, zoals u.'
'Ik had geen plan. Ik verveelde me en toen bedacht ik me dat ik goed wilde worden met video. Niet meer dan 10 berichten per dag. Een paar mensen helpen me, zonder contracten, want daar hou ik niet van. Michiel Frackers doet wel mee. Is Michiel hier? Nee? Michiel is een neger en die komen altijd laat op gang...'
'Om vijf uur gaat 925 elke dag dicht, dan willen we naar huis. Om negen uur gaan we weer open. Ik wilde vooral de kwaliteit van tv naar internet brengen. En dat lukt nog niet helemaal. Het is nu nog te veel homevideo-kwaliteit.'
'U wilt ook helemaal niet betalen voor internet. We moeten het dus met bannertjes doen en creatieve sponsoring van de video's. Zonder dat het vervelend wordt. Saab kwam bij me omdat ze een filmpje wilden over hun nieuwe Saab. Ik vind het een rukauto. Ik rijd al mijn hele leven Saab, maar deze is niets voor mij. Veel te saai. Maar ze wilden wel een promovideo. En wij bedachten dat we dan maar een testteam op pad moesten sturen.'
'Het is voorzichtig laveren, want het is wel een grote adverteerder. Maar we wilden eigenlijk een Saab-filmpje zonder de auto te laten zien. Dat is niet helemaal gelukt. Het is het toontje waarmee we het doen: iedereen weet dat er voor betaald is, maar we komen er wel mee weg.'
'Ik zie dat de traditionele journalistiek het grote verhaal niet meer op papier krijgt. Neem Fortis. Hebben jullie iets gelezen over Fortis voordat het omviel? Ik niet. Niemand zag dat. Geen journalistiek medium heeft ons gewaarschuwd. Ik denk dat ik dat wel kan, doordat mensen anderen er anoniem bij kunnen lappen op 925.'
Je ziet dat het 2e en 3e echelon bij veel bedrijven erg gefrustreerd is. Als die nu bij ons anoniem zaken melden dan zitten we goed. Neem die vent van EasyLife uit Brabant die 33 miljoen heeft zoekgemaakt. Ik kreeg daar tips over en we hebben het leuk gebracht. Hij is een kleine Brabantse oplichter, en je moet ook checken wat je kunt checken, maar het was lollig om te doen. Hij heeft zijn vrouw bij YabYum ontmoet en ik kreeg zelfs foto's opgestuurd van haar.'
'Het is een goedkoop en snel platformpje dat we hebben. Misschien ga ik nog wel eens ooit naar print, want ik heb het grote verdienmodel nog niet ontdekt op internet.'
'Op RTL stond het filmpje met mijn vriendin en dat bleek het best bekeken videootje aller tijden daar. Maar dan verdient RTL nog steeds heel erg weinig met internet.'
' Ik heb de pest aan het anoniem schelden op internet. Ik laat iedereen die wil reageren eerst een IQ-testje doen. Als je drie vragen goed hebt, mag je reageren. Maar ik denk er over om de vragen wat moeilijker te maken. Het zijn NSB-ers. Wel schelden, maar niet je gezicht laten zien! Ik scheld ook, maar ik laat mezelf wel zien.'
' 925 is vooral voor weinig geld veel lol maken. En als het niet werkt ga ik gewoon weer tv maken. Print zie ik niet meer zo zitten. Nu iets tikken en dan zes weken wachten voordat het verschijnt?dat is niet meer van deze tijd. Aan de andere kant is online wel erg makkelijk. Het gemak is te groot. Niemand checkt iets en alles wordt maar meteen online geflikkerd. We gaan wel zeker naar mobiel. '
'In november zullen we voor het eerst een klein plusje draaien. Ik had 110.000 unieke bezoekers in september. Binnen een half jaar zijn dat er 300.000. Alles is meetbaar. Ik zit verder nooit op internet. Heb er geen tijd voor. Ik ben ook nooit een early adopter geweest.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!