Met de opkomst van social media is dit hoofdstuk afgesloten. Definitief. Het is interessant om te zien hoe steeds meer merken de berichtgeving op social media met pijn in het hart volgen. Vanuit volgen is het de ambitie om naar positieve beïnvloeding te gaan. Dat noemen we reputatiemanagement. In de praktijk een tamelijk krampachtig proces, waarbij merken positieve berichten proberen uit te vergroten, en negatieve berichten proberen te beperken. Wellicht een logisch reflex. Voor veel marketeers voelt het alsof je met je merk in je blootje staat op social media.
Denk maar na, als mens doe je het bewust of onbewust zelf ook: je beste beentje voorzetten of je zelfs wel een beetje beter voordoen dan je bent. De vraag is alleen hoe effectief het is. Het publiek doorziet de inspanningen immers snel en oordeelt hard. En, om in de vergelijking te blijven met een persoon, zijn de meest interessante mensen niet degene die zichzelf blootgeven? Als wij van authentieke mensen houden, dan hebben authentieke merken toch de toekomst? Een bank die in problemen zit en via gelikte reclames spaargeld wil ophalen straalt weinig vertrouwen uit. Een telecommer die verkeerde facturen verstuurt, poetst dit niet weg door een hip TV-programma te sponsoren.
Bespaar daarom het geld en de moeite. Het is de verkeerde denkrichting en totaal onhoudbaar. Richt je op het verbeteren van je producten of dienstverlening. Verras mensen. En als dat een keer oprecht niet lukt, dan hebben ze daar begrip voor. Vertel je eigen verhaal, niet dat van een reclamebureau. Laat medewerkers hun mening en ervaringen op social media delen zoals zij het beleven. Daar word je als merk sterker van. En daar gaan mensen vanzelf over praten. Op sociale media en daarbuiten. Omdat ze gehoord zijn, omdat ze het informatief of entertaining vinden, of omdat ze de aandacht waarderen. Dat is de toekomst. In de nieuwe rauwheid van het bestaan. Authentiek en ongekunsteld. Welk merk bijt het spits af?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!