Intern memo Facebook over ‘groei tegen elke prijs’ lekt uit, crisis verdiept zich

‘Alle omstreden praktijken om contactinformatie te verzamelen zijn gerechtvaardigd’

Facebook is er op pijnlijke wijze achter gekomen dat de grens tussen interne en externe communicatie niet bestaat. Buzzfeed publiceerde gisteren een intern memo van het social media-bedrijf, van Andrew Bosworth, kortweg Boz. Dat leidde tot de nodige ophef.

Boz, een van de secondanten van Mark Zuckerberg, schreef in 2016 dat het doel van Facebook het verbinden van mensen is, en dat dit doel de middelen heiligt: 

‘Misschien kost het iemand zijn leven doordat we die blootstellen aan pestkoppen. Misschien sterft er iemand in een terroristische aanval gecoördineerd met onze tools. En toch verbinden we mensen.' 

Ook schreef hij, nogal saillant gezien het recente Cambridge Analytica-schandaal, dat alles ‘dat we doen om te groeien gerechtvaardigd is. Alle omstreden praktijken om contactinformatie te verzamelen.’

Buzzfeed kreeg de memo in handen en schreef dat Facebook wil groeien, tegen elke prijs. Precies het beeld dat veel mensen van het sociale medium hebben

Mark Zuckerberg kwam na de publicatie snel met een verklaring via een woordvoerder, en veroordeelde het memo. ‘Boz is een getalenteerde leider die veel provocerende dingen zegt’, aldus Zuckerberg. ‘Dit was er een waarmee de meeste mensen bij Facebook, onder wie ikzelf, het oneens waren. We hebben nooit geloofd dat het doel de middelen heiligt.’ 

Bosworth zelf reageerde via Twitter op het uitgelekte memo, waarmee hij het zelf ook niet eens is, zo laat hij weten:

 

Het memo

Andrew Bosworth
June 18, 2016

The Ugly

We talk about the good and the bad of our work often. I want to talk about the ugly.

We connect people.

That can be good if they make it positive. Maybe someone finds love. Maybe it even saves the life of someone on the brink of suicide.

So we connect more people

That can be bad if they make it negative. Maybe it costs a life by exposing someone to bullies. Maybe someone dies in a terrorist attack coordinated on our tools.

And still we connect people.

The ugly truth is that we believe in connecting people so deeply that anything that allows us to connect more people more often is *de facto* good. It is perhaps the only area where the metrics do tell the true story as far as we are concerned.

That isn’t something we are doing for ourselves. Or for our stock price (ha!). It is literally just what we do. We connect people. Period.

That’s why all the work we do in growth is justified. All the questionable contact importing practices. All the subtle language that helps people stay searchable by friends. All of the work we do to bring more communication in. The work we will likely have to do in China some day. All of it.

The natural state of the world is not connected. It is not unified. It is fragmented by borders, languages, and increasingly by different products. The best products don’t win. The ones everyone use win.

I know a lot of people don’t want to hear this. Most of us have the luxury of working in the warm glow of building products consumers love. But make no mistake, growth tactics are how we got here. If you joined the company because it is doing great work, that’s why we get to do that great work. We do have great products but we still wouldn’t be half our size without pushing the envelope on growth. Nothing makes Facebook as valuable as having your friends on it, and no product decisions have gotten as many friends on as the ones made in growth. Not photo tagging. Not news feed. Not messenger. Nothing.

In almost all of our work, we have to answer hard questions about what we believe. We have to justify the metrics and make sure they aren’t losing out on a bigger picture. But connecting people. That’s our imperative. Because that’s what we do. We connect people.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie