Vorige week was het congres Insight Innovation Exchange Europe 2016 (IIeX) in Amsterdam. Twee dagen vol inspiratie op het snijpunt van innovatie en marktonderzoek. Hoofdconclusie: innovate or die! Maar hoe pak je dat aan?
1. Breng innovatie in je organisatie
Veel bedrijven worstelen er mee om hun eigen organisatie innovatiever te maken. Maar er zijn relatief eenvoudige dingen die je kunt doen om je organisatie innovatiever te maken:
- Maak contact met start-ups – Van start-ups kan je veel leren. Unilever onderhoudt bijvoorbeeld contact met meer dan 600 startups. Met ruim 150 daarvan hebben ze ook daadwerkelijk testen uitgevoerd.
- Organiseer een hackathon – Laat in groepjes een onderwerp dat je wilt innoveren ‘hacken’.
- Organiseer een interne Dragon’s Den - Laat medewerkers hun ideeën pitchen. Er zit meer creativiteit in je medewerkers dan je denkt.
- Experimenteer – Voer veel (kleinschalig) testen uit en leer daarvan. Falen mag, of zoals een van de sprekers zei: ‘Failure is no problem. The only way to win is to double the failure rate’.
- Kopieer – Gebruik innovaties uit andere branches, andere landen. Er is al heel veel bedacht dat je slim kunt hergebruiken. Mark Earls vertelt hoe een hartchirurg de techniek van pitstops in de formule 1 heeft gekopieerd naar de overdracht van een patiënt van de operatietafel naar het intensive care team.
2. Betrek marktonderzoek bij innovatie
Marketinginnovaties werken pas echt goed als ze gebaseerd zijn op klantinzichten. Op IIeX werd dan ook een lans gebroken om marktonderzoek vroeg in ieder innovatietraject te betrekken. En het toverwoord daarbij is Agile. In plaats van één groot onderzoek aan het eind van een innovatietraject uitvoeren (bijvoorbeeld na de ontwikkeling van een nieuw product), op regelmatige basis steeds een korte check bij de doelgroep doen. Dit heeft een aantal voordelen:
- Het is snel, betaalbaar en iteratief
- In een vroeg stadium krijg je inzicht in reacties van de doelgroep
- Het is mogelijk om nieuw opkomende vragen ook te beantwoorden
- Je kan makkelijker omgaan met veranderingen in het project
Bedrijven als Procter & Gamble en Unilever passen nu al agile market research toe in hun productontwikkeling.
3. Combineer innovatieve vormen van marktonderzoek
En hoe zit het dan met de innovativiteit van de marktonderzoekers zelf? Er zit heel veel beweging in de marktonderzoekmethoden en technieken. Denk aan ontwikkelingen als mobile, big data en neuroscience die de markt flink opschudden. Toch bestaat nog steeds een groot deel van het marktonderzoek uit (online) vragenlijsten. De rode lijn op IIeX was echter dat de beste inzichten ontstaan door een combinatie van verschillende vormen en bronnen van data. Combineer dus je vragenlijst met andere vormen, zoals:
- Context: onderzoeken in de natuurlijke omgeving, zoals met een gps-triggered vragenlijst of een focusgroep op locatie
- Onbewuste reacties: gemeten met bijvoorbeeld impliciete methoden als reactietijden
- Emoties: gemeten met bijvoorbeeld facial coding
- Gedrag: passief gemeten gedragsvariabelen zoals koopgedrag via klantkaarten, websitestatistieken of klantendatabases
- Social media: live, ongefilterde meningen afkomstig van social media
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!