Takeaways uit het congres Insight Innovation Exchange Europe 2016 (IIeX)
De laatste ontwikkelingen over mobiel marktonderzoek, verslag van het MRMW congres.
De marktonderzoekbranche verandert. Big data wordt vaak gezien als de game changer die deze verandering veroorzaakt. De verwachtingen van big data in het bedrijfsleven zijn dan ook hooggespannen. De vraag is of de verwachtingen niet te hooggespannen zijn. Is big data de wonderoplossing voor alle strategische en marketingvragen?
Een gemiddelde e-commerce website is blij met een conversie van 2,5% tot 5%. Kijken we naar fysieke winkels, dan zien we conversies die uiteenlopen van bijna 100% (supermarkten) tot een procent of 12 (reisbureau). Een gemiddelde boekwinkel haalt 25% conversie. Wat gaat er mis in het online kanaal?
Als marktonderzoekers helpen we organisaties om klanten centraal te stellen in hun organisatie. We leveren allerlei inzichten van en over de klant en zorgen er hiermee voor dat zijn / haar stem gehoord wordt. Maar is deze klant ook het middelpunt van het onderzoeksproces? Doen we er wel alles aan om deelname aan het onderzoek zo prettig mogelijk te maken?
Veel bedrijven houden zich op de een of andere manier bezig met het vaststellen van klantwaarde. Maar het bepalen van de klantwaarde is natuurlijk geen doel op zich. Het gaat er om wat je vervolgens met de inzichten doet om de klantwaarde te verhogen. En hoe zorg je er voor dat je aan de juiste knoppen kan draaien om dit doel te bereiken?
In de media lezen we de laatste tijd continu lofzangen op Big Data. Reden voor het Molblog Marktonderzoek / Marketing Intelligence kanaal om dieper in te gaan op dit fenomeen. Is Big Data de heilige graal, of valt daar ook wel wat op af te dingen? En hoe kijken marktonderzoekers tegen Big Data aan, is het een kans of bedreiging?