Ian Bickerton partner bij Huijskens en Istha

“De essentie van communicatie is wat mij betreft overal hetzelfde. Voor mij ligt de basis altijd in de relatie tussen mensen, op alle niveaus,” aldus Ian Bickerton, correspondent in Nederland voor de Engelse zakenkrant Financial Times, die partner wordt bij Huijskens & Istha Corporate & Financial Communications. Lees hier waarom hij de overstap maakte van journalistiek naar corporate en financiële communicatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Profiel
Naam: Ian Bickerton
Leeftijd: 44
Thuissituatie: getrouwd
Kinderen: drie
Is vanaf september: partner bij Huijskens & Istha Corporate & Financial Communications.
Was: sinds 1999 Nederlands correspondent voor Financial Times in Amsterdam
Werkte eerder: negen jaar als correspondent
Als ik niet werk… hou ik me bezig met literatuur, biografieën, muziek, fotografie en moderne politieke geschiedenis

Hoe ben je bij Huijskens en Istha terecht gekomen?
Charles Huijskens ken ik al jaren via de Financial Times. We hadden af en toe een gesprek over de mogelijkheid om samen te werken en daar is nu dit uit voortgekomen.

Ben je helemaal gestopt als correspondent?
Eind augustus stop ik waarschijnlijk helemaal bij FT. Er is een opzegtermijn en er moet nog een opvolger komen die ik kan inwerken.

Vanwaar de overstap van journalistiek naar pr?
Het was tijd voor iets nieuws. Hoewel helemaal nieuw is het niet. Ik heb de afgelopen jaren een netwerk opgebouwd, waar ik nog steeds gebruik van kan maken. Ik ken veel mensen uit de financiële sector, die ik bijna dagelijks spreek. Ook is het lastiger voor mijn om als correspondent volledig in Nederland aan de slag te blijven. Als ik meer wil zou ik terug naar Londen moeten of naar een ander land. Maar ik blijf graag hier en ik heb zoals gezegd ook hier een goed netwerk opgebouwd.

Is het niet moeilijk om het kritische perspectief van de journalist te laten varen?
Dat weet ik nog niet omdat dit vakgebied nieuw voor me is, maar ik heb goede hoop dat ik ook kritisch kan zijn als adviseur.

Je voegt volgens het persbericht een enorme kennis en ervaring toe, waaruit bestaat die?
Mijn ervaring met de financiële wereld in de UK en de Verenigde Staten kan ik zeker wat toevoegen. Ik kan Nederlandse bedrijven adviseren die te maken krijgen met fusie- en overnameactiviteiten door Engelse of Amerikaanse bedrijven. Ik kan ze vertellen hoe het in de Britse boardroom werkt. Daarbij zijn er bijvoorbeeld anglo-saksische begrippen als equity en hedge funds, waarmee ik Nederlandse ondernemers kan helpen.

Ondanks dat je volledig partner wordt bij Huijskens & Istha, word je naam niet aan de bureaunaam worden toegevoegd. Wordt het uiteindelijk toch Huijskens, Istha & Bickerton?
Dat denk ik nu niet. Ik doe nu nog geen uitspraken over wat ik precies ga doen en met welke klanten ik ga werken. Dat moet zich ontwikkelen.

Je komt uit het Verenigd Koninkrijk. Is er een verschil in stijl tussen Britse en Nederlandse corporate communicatie?
In de UK heb je de grote wereldwijd bekende en opererende bureaus, maar ik geloof niet dat er wezenlijk verschil is tussen de Nederlandse en Britse pr. Wel is er een verschil in managementstijl. Maar de essentie van communicatie is wat mij betreft overal hetzelfde. Voor mij ligt de basis altijd in de relatie tussen mensen, op alle niveaus.

Wat vind je van de manier waarop de Britse overheid communiceert rond de recente terroristische dreiging en de verijdelde aanslagen? Kan de Nederlandse overheid daar iets van leren?
De Britse overheid heeft helaas een lange historie met communicatie over terrorisme. Dat begon al bij de IRA. Daarbij is de aanpak eigenlijk nooit gewijzigd. Er is altijd voor gekozen om direct en duidelijk te communiceren.

Wat is je favoriete pr-campagne?
Dat vind ik een lastige vraag. Ik kan je wel een heleboel slechte campagnes opnoemen, maar dat lijkt me niet handig. Wanneer ik je een goeie campagne geef, lijkt het net of er maar één winnaar is. Een diplomatiek antwoord hè? Echt in de stijl van pr. Ik leer snel!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie