Premium

Hoe Veronica de top 3 van grootste zenders bereikte

Tv-zender Veronica kan terugkijken op waarschijnlijk de meest succesvolle Meimaand Filmmaand ooit. Veronica zendermanager Carter Duong: ‘Film werkt nog steeds goed op tv.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Twee keer lukte het Veronica deze maand in de – door SBS Broadcasting gehanteerde - commerciële doelgroep 20-54 de derde zender te worden na RTL4 en Nederland 1 met marktaandelen van 9,8 en 9,5. Veronica was zelfs ook een keer tweede zender na RTL4. Op donderdag 22 mei scoorde Veronica met de film Pirates of the Caribbean, At World’s End een marktaandeel van 16 procent en 12,0 procent over de hele avond. ‘Het was leuk om een keer groter te zijn dan Nederland 1’, zegt zendermanager Carter Duong daarover.

Het is nog even afwachten tot na het weekend, maar waarschijnlijk wordt dit de meest succesvolle Meimaand Filmmaand op Veronica, als we mei 2011 even niet meetellen. Toen was er ook nog veel voetbal (Nederlands Elftal) te zien op de zender, dus stiekem strepen we dat even weg. Veronica behaalt deze meimaand een gemiddeld marktaandeel van 7 procent (20-54). Vorig jaar was dat 6 procent. Het betekent een stijging van 17 procent.

Verder is het opvallend dat de top-5 van best bekeken films bestaat uit vier films die al vaker op tv te zien waren – twee keer een Pirates of the Caribbean film en de comedy’s Wedding Crashers en The Hangover Part 2. De eerste première staat op een vijfde plaats: Battleship.

Duong concludeert hiermee dat lineair tv-kijken ‘verre van dood’ is en dat de tv-kijker ook nog graag inschakelt voor een film - van ‘oudere’ films tot premières - ondanks de concurrentie van VOD. ‘Film werkt nog steeds goed op tv.’ Lachend: ‘Ik ben blij om te zien dat ook onze concullega’s van RTL7 nu succesvol zijn met de James Bond maand. Die hadden wij een paar jaar geleden ook bij Veronica.’


Carter Duong (credits SBS/Reinier)

Nederlands product
Duong is sinds oktober vorig jaar zendermanager van Veronica. Hij wil bouwen aan de zender door de kijker duidelijkheid te geven. Bijvoorbeeld elke dag van 18.00 tot 20.30 uur Amerikaanse comedy’s, op maandag de Mega Movie, op woensdag Criminal Minds en op vrijdag Top Gear, om maar een paar vaste haakjes te noemen. ‘Ik wil een duidelijke, sterke programmering, met altijd het Veronica-gevoel.’ Hoewel het groot deel van de programmering op Veronica buitenlands is, sluit Duong niet uit dat er in de nabije toekomst meer Nederlandse producties op de zender te zien zullen zijn. In december werd Tess Milne als het nieuwe gezicht van de zender gecontracteerd. Ze presenteert nu bijvoorbeeld al InsideGamer en Ranking the Cars op Veronica. ‘Je zal haar veel voorbij zien komen, ook in het najaar.’
In juni is er verder weer het WK in Lingerie, tijdens de rust van de voetbalwedstrijden. Ook een Nederlands product. ‘Dat past goed bij Veronica. Een programma met humor en een knipoog.’

Themamaanden
Duong zegt de ‘positieve vibe’ te willen vasthouden. ‘We zijn nu bezig het najaar verder in te vullen. We gaan in ieder geval de vormgeving aanpakken.’ Nu een themamaand als Meimaand Filmmaand zo blijkt aan te slaan, gaat hij meer themamaanden programmeren?  ‘Dat is zeker niet uitgesloten. We hebben in januari ook de Superheldenmaand gehad, vanwege de start van de serie Marvel&;s Agents of S.H.I.E.L.D. Dat zijn wel de haakjes waarnaar ik zoek.’

Het merk Veronica
Duong wil ook meer gaan samenwerken met Veronica Magazine (uiteindelijk van hetzelfde concern). ‘Dat uitte zich tijdens de meimaand al in het feit dat de lezer van het magazine kon bepalen welke film er op de zender te zien is (de ‘Keuzefilm’). Zo’n 25.000 lezers brachten online hun stem uit op Prince of Persia, die morgenavond wordt uitgezonden. Dit soort initiatieven willen we vaker samen gaan ontplooien. Magazine en zender hebben veel raakvlakken.’


premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie