Het merk als propositievehikel?

"Merken zijn in dit veld geen heilige graal. Het zijn vehikels om proposities over te brengen." Deze quote van Baptiest Coopmans van KPN stond vetgedrukt in het interview met hem in het laatste nummer van Tijdschrift voor Marketing. Een opmerkelijke uitspraak van de marketingvoorman van een bedrijf wat zich met een multimediale strategie richt op consumenten die KPN vooral kennen van technologische producten als telefonie en internet access.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een markt waarin deze propositie wordt gevormd door producten die weinig tot niets verschillen van die van de concurrentie is een sterk merk toch juist onontbeerlijk? Het merk is in een dergelijke markt één van de weinige aspecten waarmee deze propositie zich kan onderscheiden van die van de concurrentie en daarmee niet het vehikel maar juist het onderscheidend vermogen, waarbij de producten de ?weliswaar onmisbare- randvoorwaarden vormen.

In het verleden heeft KPN bijvoorbeeld het merk Planet succesvol in de markt gezet als merk waaraan meerdere bij elkaar passende proposities opgehangen werden en konden worden. Nu wemelt het binnen KPN van de merken en submerken die allemaal één propositie verder moeten brengen zoals InternetPlusBellen (internet access en telefonie), Het Net Surfen & Bellen (ook internet access en telefonie), Xs4All (internet access), Mine (interactieve televisie), Digitenne (ook interactieve televisie). Hierbij tel ik al twee merken per domein, en ik zie vast nog wel iets over het hoofd. In het interview gaf Coopmans wel aan de zaken simpeler te willen maken door terug te gaan naar 3 of 4 isp's (Planet, Xs4All, KPN en HetNet), maar dat zijn er m.i. dan nog 2 of 3 teveel.

Eén sterk paraplumerk zou hier voor de consument duidelijkheid in kunnen brengen en merk extensies kunnen ondersteunen en versterken. 1+1=3 in plaats van 1,5. Ben benieuwd hoe de Molblog lezers hierover denken?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie