In een markt waarin deze propositie wordt gevormd door producten die weinig tot niets verschillen van die van de concurrentie is een sterk merk toch juist onontbeerlijk? Het merk is in een dergelijke markt één van de weinige aspecten waarmee deze propositie zich kan onderscheiden van die van de concurrentie en daarmee niet het vehikel maar juist het onderscheidend vermogen, waarbij de producten de ?weliswaar onmisbare- randvoorwaarden vormen.
In het verleden heeft KPN bijvoorbeeld het merk Planet succesvol in de markt gezet als merk waaraan meerdere bij elkaar passende proposities opgehangen werden en konden worden. Nu wemelt het binnen KPN van de merken en submerken die allemaal één propositie verder moeten brengen zoals InternetPlusBellen (internet access en telefonie), Het Net Surfen & Bellen (ook internet access en telefonie), Xs4All (internet access), Mine (interactieve televisie), Digitenne (ook interactieve televisie). Hierbij tel ik al twee merken per domein, en ik zie vast nog wel iets over het hoofd. In het interview gaf Coopmans wel aan de zaken simpeler te willen maken door terug te gaan naar 3 of 4 isp's (Planet, Xs4All, KPN en HetNet), maar dat zijn er m.i. dan nog 2 of 3 teveel.
Eén sterk paraplumerk zou hier voor de consument duidelijkheid in kunnen brengen en merk extensies kunnen ondersteunen en versterken. 1+1=3 in plaats van 1,5. Ben benieuwd hoe de Molblog lezers hierover denken?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!