Het leven als een reclamecampagne

In Singapore wordt hard gewerkt en nog harder gestudeerd. Het gevolg is dat de bevolking, en dan vooral het deel in de huwbare leeftijd, nauwelijks meer toekomt aan een liefdesleven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er wordt steeds minder getrouwd, en het aantal eenpersoonshuishoudens neemt zienderogen toe. Dat is niet goed voor de bevolkingspiramide, laat staan de bevolkingshandhaving op termijn. Stimuleren, dus. En hoe doe je dat, als regering zijnde?

In het hyper commerciële Singapore doe je dat met reclame en met winkelpromoties. Posters in de stad, banners op websites, commercials in de bioscoop. Hoogtepunt is een prijsvraag met winkelcoupons als prijzen.

Het wordt wel vaker gezegd, Singapore wordt geleid als een bedrijf. De bevolking bestaat niet uit burgers, maar uit consumenten. Je wordt klant, vindt een partner, en gaat weer verder met winkelen - zo wordt het leven voor je uitgestippeld.

Een waar marketeersparadijs.

Jos Birken woont en werkt in Tokio/Singapore voor Consumetrix. Voor Tijdschrift voor Marketing signaleert hij elke maand rare, opmerkelijke of bijzondere marketingzaken in het Oosten. Dit is er eentje.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie