Klanten van Hema zullen vanaf eind dit jaar niet meer aanduidingen 'jongen' of 'meisje' aantreffen in kinderkleding. Dat meldt de Volkskrant. De aanleiding voor Hema was onder meer een tienjarig meisje dat de retailketen twee jaar geleden vroeg om stoerder meisjesondergoed te verkopen. Hema is niet de eerste die deze stap neemt. Eerder besloot het Engelse warenhuis John Lewis al om seksestereotypen niet te versterken.
Afdeling 'Kids'
John Lewis verwijderde aan het begin deze maand al de jongens- en meisjesetiketten uit de kinderkleding. Daarnaast stopte John Lewis met afzonderlijke jongens- en meisjesafdelingen. Daar heeft Hema in 300 van de 700 filialen nu ook werk van gemaakt. Die afdelingen zijn nu samengebracht onder de noemer 'Kids'.
'Little girl, big smiles'
In Groot-Brittannië zwol de kritiek van winkelende ouders over 'seksistische' kinderkleding de laatste tijd aan. Meisjes werd met teksten op kleding stelselmatig minder intelligentie en ambitie toegedicht dan jongens. De Britse supermarktketen Morrisons kwam kortgeleden bijvoorbeeld in opspraak met de tekst 'Little man, big ideas' op jongenskleding en 'Little girl, big smiles' op meisjeskleding.
Roze hartjes
In Nederland was de druppel dus dat tienjarige meisje dat het beu was om altijd veroordeeld te zijn tot ondergoed met roze hartjes te moeten dragen.Hema's inkoopdirecteur kleding, Trevor Perren, zegt in een reactie aan de Volkskrant dat Hema wel meer van dergelijke verzoeken kreeg. Perron: 'We zien een groeiende behoefte naar stoerdere meisjeskleding.'
Stoer
Hema verzekert dat dat niet ten koste zal gaan van het aanbod in roze jurkjes. Maar daar wordt wel meer stoere meisjeskleding aan toegevoegd.
Push-up
Het is niet de eerste keer dat Hema zich sterk maakt voor dit - en aanpalende - thema's. Zo wist Hema veel publiciteit te realiseren met een campagne voor een push-up-beha met een mannelijk model (zie beeld hierboven). Ook laat Hema zijn tolerante gezicht met ludieke acties (zie onder) elk jaar zien rond de Gay Pride.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!