Albert Heijn heeft al weer een paar maanden geleden aangekondigd dat de kruidenier meer werk ging maken van non food. Dat was al eens eerder gebeurd, maar nooit echt goed genoeg. Nu zou het merk AH zich nadrukkelijker gaan manifesteren, zei Dick Boer, de baas van AH, indertijd.
Op mijn opmerking of Hema dan een voorbeeld was, knikte Boer indertijd driftig. ‘Wat Hema en Ikea doen is een voorbeeld voor ons, maar dan willen we het sterker laten aansluiten op het AH-merk. We doen wel het tafelkleed, maar niet de tafel. Bovendien hebben wij 600 winkels en Hema 400’, zei Dick Boer van AH.
Bij Hema begrepen ze de move richting non food goed, (‘Concurrentie is niet erg’) maar ze voelden zich sterk, want dit terrein kenden ze al lang en met hun insteek van ‘goed ontworpen producten tegen betaalbare prijzen’ waren ze marktleider geworden. En het knuffelmerk van Nederland.
Vandaag werd de eerste AH winkel met het uitgebreide non food assortiment in Muiden aan de buitenwereld getoond. En meteen togen de designers, marketeers en directieleden van Hema, gewapend met hun cameraatjes, er op af. Ze schrokken zich het leplazerus. This is too much, klonk het al snel in de directiekamers, die overigens bevolkt worden door mannen die hun sporen ook bij AH verdiend hebben.
Dit was niet zozeer design geïnspireerd op wat de Hema doet, dit was volgens hen gewoon schaamteloos kopiëren. Inclusief de communicatie en de prijspunten lijkt het alsof AH de folders en een deel van het assortiment van Hema heeft overgenomen. Razend zijn ze, bij de Hema. In de AH-winkel werden zelfs, zo wordt gefluisterd, minitompoucejes uitgedeeld. Tompoucejes! Met de rookworst is dat roze taartje het symbool van de Hema!
Een van de AH-uitingen die qua afbeelding wel sterk aan de Hema doet denken. Maar ja, kun je dit beschermen?
Kunnen ze er wat aan doen? Nou, daar wordt nog over nagedacht. De Hema wil geen commentaar geven. Maar dat dit non food oorlogje een van de titanenstrijdperken van 2010 wordt is duidelijk. Bij de Hema vinden ze dat AH zich zou moeten schamen. Maar, zo klinkt het realistisch, AH is zo groot en machtig en heeft het eerder zo met Unilever gedaan.
Maar de blauwe moloch uit Zaandam moet toch vooral niet denken dat het volkslieveling nummer een zo te grazen kan nemen. Maar zelf zeggen ze dat liever niet…het lijkt beter om vooral de sympathie van het volk te houden.
Een voorbeeld: AH grijpt terug naar zijn Zaanse verleden:
Maar ja, de Hema had ook al een band met molens en oudhollandse taferelen:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!