Het Britse Guardian schrijft over het handboek als de tool om inzicht te geven over de sociale impact van vooral duurzame producten. Consumenten zijn zich tegenwoordig terdege bewust van de herkomst van de producten die ze kopen. Dit komt, omdat de informatievoorziening beter is dan ooit. Hierdoor worden consumenten gesterkt om onder andere meer duurzame of milieuvriendelijke producten te kopen.
De 'Roundtable for Product Social Metrics', waar marktleiders inzitten als Ahold, AkzoNobel, BMW Group, DSM, L'Oréal, Phillips, samen met duurzaamheidsconsulenten van PRé Sustainability, besloot twee jaar geleden dat er een praktische methodologie moest komen om de sociale impact van de gehele levensduur van een product in kaart te brengen.
Aan de hand van verschillende proefcases werd de methodologie getest. Akzo Nobel, DSM en L'Oréal testten het handboek aan de hand van twee producten: een serum en een handcrème. Beide producten bevatten ingrediënten van Akzo Nobel en DSM. Ze keken zowel naar de impact van het product bij consumenten, als naar de impact van het product op het loon en de baanzekerheid van de producerende boer. De beoordeling volgens het handboek hielp om de zwakheden van een product specifiek te belichten, waar zowel de productontwikkelaar als de lokale boer aan kunnen werken.
Met dit handboek hoopt de 'Roundtable for Product Social Metrics' markten te stimuleren tot nieuwe productinzichten, duidelijkere identificering en om het productieproces efficiënter en duurzamer te maken.
Het gehele handboek is hier te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!