De nieuwe babylijn van het Jumbo-huismerk heet Hallo Mama.
In de Hallo Mama-babylijn van het huismerk zijn producten te vinden zoals diksappen, fruithapjes, flesvoeding, verzorgingsproducten en luiers. De producten hebben een konijn (‘Ko-nijn’) als logo.
We vroegen aan drie kenners op het gebied van marketing en kinderen: is die naam niet ontzettend 1972-gedachtegoed: baby’s/dreumesen= vrouwelijke consument?
Mabel Nummerdor, expert op het gebied van feminine marketing en auteur van Miss Marketing:
‘Dit doet me direct denken aan de mislukte campagne van Opel van de gezinsauto van het jaar de Opel Meriva was het geloof ik.
‘De headline was: ‘Papa’s allerbeste auto’ en daarmee adverteerde ze in diverse damesbladen. Vond ik behoorlijk pijnlijk want je laat de de vaak hoogopgeleide en werkende lezers van onder andere Red en Jan achter met een motie van wantrouwen.
'Zij zal de auto wel niet kopen… Dat werk.
‘Dat geldt hier ook voor Hallo Mamma. Ik krijg het idee dat Jumbo wellicht niet doorziet dat de nieuwe generatie pappa’s en mamma’s allemaal millennials zijn (op wat oud-zuid veertig plus mams na) en vanuit een compleet ander gender perspectief naar het ouderschap kijken, waarbij de visie op de baby zorg zeker niet alleen voor mamma bestemd is.
‘Dat in de praktijk de meeste mamma’s het gros van de kinderzorg op zich nemen moet je hier terzijde schuiven.
‘Ten eerste verstoor je hiermee het ideaal beeld dat millennial-ouders hebben over rolverdeling en co-ouderschap.
‘Ten tweede vind ik dat je als organisatie ronduit een misstap maakt aangaande gender equality, vanuit corporate social responsibility-gedachte: wil je je als consumentenmerk dat zich richt op boodschappers, rekening houden met de belangen van vrouwen, dan doe je dit niet door stereotyperende merkennamen.
'De naam Hallo Baby was beter geweest.
‘Overigens werd onlangs een onderzoek bekend gemaakt waaruit bleek dat millennials denken dat private foodlabels innovatiever zijn dan A-labels, kansen genoeg dus bij die millennials je moet alleen wel aansluiten bij hun waarden en beleving.’
Rocco Mooij, co-ouder, voormalig columnist voor maandblad voor ouders J/M en hoofdredacteur Communicatie
‘Ik ben bevooroordeeld, want ik heb een enorm zwak voor Jumbo. De enkele keer dat ik in een Jumbo kom, word ik blij. Veel blijer dan bij de Appie, waar ik vanwege de lage Jumbodichtheid in Amsterdam op aangewezen ben. Omdat ze bij Jumbo wel begrijpen wat service is en dat op een hele consequente manier doorvoeren.
‘Dus tja. Ik kan nu wel een politiek correct antwoord geven over Hallo Mama. Dat ik buiten het gezelllige Brabant van Jumbo ook genoeg vaders ken die hapjes verwarmen, luiers verschonen en flessen geven. Omdat het bij ons thuis al een tijdje 2015 is. Dat ik net als elk ander weldenkend mens doodongelukkig word van dat weee betuttelende jaren vijftig toontje.
‘Alsof iedere ouder die zojuist is bevallen plotseling in roze wolkjes boven het dagelijkse gewoel zweeft en alleen maar in pruttelwoordjes wil worden aangesproken.
‘Hapje zus, prakje zo.
‘En als trap na, dan nog dat onvermijdelijke cliché Ko-nijn. Mijn hemel Jumbo. Noem dat beest Urgofrodel. Of Fritz voor mijn part. Maar Ko? En waarom een konijn? Waarom geen Aard Worm. Of Co Bra.
‘Maar dat zeg ik allemaal dus maar niet, want het is wel Jumbo. En dat vind ik een sympathiek merk.’
Roos van Vugt, social influencer en eigenaar van www.merkwerker.nl
‘Waarom niet? Denk dat wij als lezer/marketeer ons minder aangesproken voelen maar wij zijn de doelgroep niet...
‘Ik vind het er verder fris en aantrekkelijk uit zien. Als kersverse mama, shop je gelijk andere boodschappen.
‘Want tijdsgebrek is our middle name in die eerste dagen. Prima actie, online goed opgezet.’