De participatiemaatschappij NPM Capital neemt de voedingsbedrijven Hak en Jonker Fris over van het Amerikaanse bedrijf H.J. Heinz Company en het Engelse Premier Foods.
NPM plaatst de beide bedrijven in een nieuw opgerichte holding die zich onder de naam 'Neerlands Glorie' richt 'op specifieke Nederlandse merken' in de voedingssector.
Dat heeft NPM Capital vrijdag bekendgemaakt.
Daarmee lijkt er een eind gekomen aan de lijdensweg van Hak. Het merk leed duidelijk onder het gebrek aan aandacht van moeder Heinz. Er werd amper geïnvesteerd in marketing en communicatie en het merk gleed weg.
Neerlands Glorie zal worden geleid door Carel van Bemmelen.
Van Bemmelen zegt: 'We gaan investeren in productinnovatie en in marketing en verkoop. Ik heb er alle vertrouwen in dat we deze typisch Nederlandse merken, die ook in het buitenland substantiële afzet realiseren, een nieuw en gezond leven kunnen bezorgen.'
Van Bemmelen is geen onbekende in het marketingwereldje.
De afgelopen jaren leidde hij, samen met Henk Spoon , het Engelse diepvriesbedrijf Findus.
Hij reorganiseerde Findus, knapte het op en verkocht het vervolgens.
Daarvoor deed hij onder andere Verkade ('Ik kan merken goed mooier maken', vertelde hij me ooit eens tijdens een interview) bij United Biscuits en leidde ook een tijdje Kortman Intradal, de zeeppoot van Sara Lee/Douwe Egberts.
Hij was de man die indertijd Sanex aan Rintje Ritsema koppelde.
Hij is goed in het saneren van merkenorganisaties en zorgt er vervolgens voor dat er middelen worden vrijgemaakt om de merken weer in de schijnwerper te krijgen.
Daarbij schuwt hij de ongebaande paden niet. Van Bemmelen begon zijn loopbaan bij Procter&Gamble.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!