Het 'beter goed gejat dan slecht verzonnen'-principe is in de reclamewereld van alle dag, maar Greenpeace maakt het wel erg bont. 'Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een man', kopt de ludiek bedoelde printadvertentie van Greenpeace in het Financieele Dagblad dit weekend, waarmee het inhaakt op het recente vertrek van Schiphol-ceo Dick Benschop.
Met de campagne wil de milieuorganisatie 'een kans op nieuw leiderschap' over de bühne brengen. 'Het is de hoogste tijd voor een nieuwe generatie leiders om op te staan', aldus Greenpeace. Niet wéér een witte oude man als Schiphol-baas, lijkt de boodschap te zijn.
Een nobel streven, ware het niet dat de Amsterdamse scholengemeenschap Innoord in 2019 een vrijwel identieke personeelsadvertentie met de tekst 'Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar iemand zonder ervaring' lanceerde, waarmee het op zoek ging naar een nieuwe schooldirecteur. Ook de opmaak van de printadvertenties, beiden te zien in het FD, is nagenoeg hetzelfde. De campagne van Innoord ging destijds viral.
Bedenkelijk niveau
Toeval? Een parodie? Niets van dit alles; het is ordinair jatwerk, zegt creatief Herbert van Hoogdalem, die de Innoord-campagne samen met Jeroen Leinders van bureau Xoxo in 2019 bedacht en ontwikkelde. In een in eerste instantie verwijderde LinkedIn-post trekt hij van leer. 'Het geeft me een goed gevoel dat vakgenoten zich en masse tegen dit soort praktijken (ongelijkheid op de werkvloer, red.) keren, en dat onze campagne van alweer drie jaar geleden zelfs een 'moderne klassieker' genoemd wordt. Maar wat een wansmaak. Wat een onprofessionalisme. Wat een teloorgang van wat eens zo'n mooi en sterk merk was. Wat een onnodig afzakken naar een bedenkelijk en zogenaamd rebels niveau.'
Van Hoogdalem is klaarblijkelijk niet door Greenpeace op de hoogte gesteld. Opvallend genoeg reageert Greenpeace-ceo Andy Palmen vrijwel direct onder het bericht van Van Hoogdalem. 'Wat een prinses op de erwt-houding, zeg. We zochten een schoolvoorbeeld van een wervingscampagne, en die heb jij blijkbaar ontwikkeld. Dat is een compliment voor je werk en daar hebben we een eenmalige parodie op gemaakt. Doet de milieubeweging al decennia, met allerhande campagnes. Mocht je meer willen weten, bel je mij maar, ik zit nu thuis met de kinderen. Zul je vast ook woke vinden.'
Met de woke-opmerking lijkt Palmen Van Hoogdalem weg te willen zitten als boomer. Dat is juicy, maar niet erg relevant voor de inhoudelijke discussie.
Aanvankelijk werd het LinkedIn-bericht van Van Hoogdalem op zaterdag (ruim 200.000 views) verwijderd, omdat-ie in strijd met de 'beleidslijnen' zou zijn, maar na protest van de creatief komt het platform hier nu op terug: 'Onze verontschuldigingen voor de vergissing. Uw content is nu weer te zien op LinkedIn.' Bekijk het laatste LI-bericht van Van Hoogdalem hier.