Dat blijkt uit de cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing, over het vierde kwartaal 2014 die eerder deze week bekend zijn gemaakt. Het gaat om de totaal betaalde oplage (Print Totaal I + II) van de tijdschriften. De vergelijking is tussen Q4 van 2013 en Q4 van 2014.
Autobladen
Bij de drie grootste bladen in deze categorie stijgt Top Gear (VDS) licht in oplage.
Autovisie (Telegraaf) 44.140 – 43.280
Autoweek (Sanoma) 67.129 - 61.754
Top Gear Magazine (VDS Magazines) 47.864 - 47.889
Culinair
Bij de culinaire titels gaan Delicious en Elle Eten omlaag.
Delicious (New Skool Media) 50.207 - 43.915
Elle Eten (Hearst) 47.883 – 33.514
Gezinsbladen/roddelbladen
Party profiteert volop van opname in de leesportefeuille. De andere roddeltitels dalen door.
Party (Party P.) 39.178 – 68.681
Privé (Telegraaf) 141.473 – 124.951
Story (Sanoma) 84.697 – 73.082
Weekend (Audax) 111.360 – 106.230
PLUS Magazine (Senior P.) 244.797 – 243.735
ZIN (New Skool) 70.348 - 61.071
Kampioen (ANWB) 3.619.351 – 3.596.275
Jongerenbladen
Het populairste jongerenblad Donald Duck daalt door in oplage. Dat geldt ook Donald Duck Extra en Junior. Girlz! heeft het moeilijk, maar Fashionista weet in oplage te groeien.
Donald Duck (Sanoma) 245.482 – 230.275
Fashionista (Sanoma) 16.255 - 16.885
Girlz! (ZPress) 53.994 – 34.737
Mannenbladen
Quote stijgt in oplage. Van de Pijper Media bladen Nieuwe Revu, Panorama en Playboy zijn geen cijfers voorhanden. Pijper Media heeft de deelname van de drie titels aan de oplagemeting (nog) niet voortgezet.
Esquire (Hearst Magazines) 27.081 – 25.406
Men’s Health (Hearst Magazines) 41.643 – 41.582
Quote (Hearst) 55.405 - 55.869
Mind/body
Flow blijft een goede stijger, net als Santé, terwijl Happinez behoorlijk daalt in oplage., Santé en Yoga Magazine.
Flow (Sanoma) 69.900 – 73.878
Happinez (Happinez/Weekbladpers) 154.178 – 137.099
Psychologie Magazine (Weekbladpers) 83.278 - 75.429
Santé (Audax) 37.666 – 53.354
Yoga Magazine (Weekbladpers) 56.496 – 50.115
Opiniebladen
Geen stijgers bij de opiniebladen.
De Groene Amsterdammer 20.004 - 19.897
Elsevier (Reed Business Magazines) 88.054 – 84.897
HP/de Tijd (Audax) 27.980 – 24.483
Vrij Nederland (Weekbladpers) 38.394 - 30.088
Opvoedingsbladen
Ouders van Nu blijft redelijk stabiel, J/M moet fors terug in aantal exemplaren.
J/M (Mama Media Group) 28.735 20.742
Kek Mama (Sanoma) 28.613 – 21.760
Kinderen (Sanoma) 29.677 – 23.046
Ouders van Nu (Sanoma) 30.402 - 29.918
Wetenschappelijk
De oplages van National Geographic en Quest dalen. Quest Psychologie plust wel.
National Geographic (G+J) 94.299 – 85.587
Quest (G+J Uitgevers) 147.191 – 133.409
Quest Psychologie (G+J) 34.273 – 36.708
RTV-bladen
Het aantal exemplaren van Veronica Magazine daalt met bijna 100.000. Max Magazine is de enige stijger in deze dalende categorie.
Sportbladen
Helden magazine en Runner’s World zijn de stijgers.
Golf Journaal (Sanoma) 237.336 – 234.018
Helden 32.210 – 44.224
Runner’s World (Weekbladpers) 32.538 – 37.662
Voetbal International 123.823 – 111.225
Vrouwenbladen
Bij de vrouwenbladen zijn de oplagestijgingen bij fabulous mama, Linda., JAN, Viva en Vriendin opvallend. Het nieuwe Harper’s Bazaar heeft een oplage van bijna 46.000. Grote dalers zijn Libelle en Margriet, Glamour en Nouveau.