Dat meldt Trouw. De farmaceutische industrie heeft een buitengewoon slecht imago onder mensen die beroepshalve met de branche te maken hebben. Ze vinden dat geneesmiddelfabrikanten veel transparanter moeten worden en zich in het maatschappelijke debat moeten mengen.
Een en ander staat in een rapport, opgesteld in opdracht van Nefarma, brancheorganisatie van innoverende farmaceutische bedrijven in Nederland. Ook Nefarma zelf krijgt keiharde kritiek. De koepel wordt ’loopjongen van de industrie’ genoemd, ’een organisatie die monddood is, geen bewegingsvrijheid heeft’ en die ’onzichtbaar is in het publieke debat’.
Onderzoeksbureau Motivaction hield interviews met onder meer politici, ambtenaren op ministeries, artsen en apothekers over het imago van de industrie, in totaal veertien vraaggesprekken. De kenners van de bedrijfstak oordelen dat het ontbreekt aan één visie, dat pillenfabrikanten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid ontlopen en de bedrijfstak wordt gekenmerkt door ondoorzichtige marketing en prijsvorming, aldus het rapport.
Farmaceutische bedrijven krijgen al jaren het verwijt dat zij er onvoldoende in slagen met echte vernieuwingen te komen. Ze zouden zich vooral toeleggen op het produceren van zogenoemde me too’s’, middelen die andere bedrijven ook al maken en waaraan veel is te verdienen. Directeur M. Dutrée van Nefarma is niet blij met de uitkomst van het onderzoek. Hij beschouwt het rapport als een nulmeting.'Over drie jaar herhalen we dit onderzoek en dan verwacht ik betere uitkomsten.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!