Dat blijkt uit de junicijfers van Dutch Digital Media Measurement (DDMM) van Vinex. Google heeft (zonder YouTube) een bereik op alle platformen van 82,6 procent. Facebook is tweede met 77,4 procent.
Google heeft het grootste bereik via de pc/laptop: 71,8. Facebook komt uit op 54,3. Op mobiel doet Facebook het beter met 44,2, tegen Google 39,8 procent. Op de tablet ontlopen de twee online giganten elkaar niet veel: Google is iets groter met 35,4 tegen 33,6.
In de toptien staan ook Google Search (derde), Google Maps (5), WhatsApp (onderdeel van Facebook, 7e) en Buienradar (onderdeel RTL Nederland).
Mediaexploitanten
Kijken we puur naar de uitgevers/mediaexploitanten dan valt op dat NOS.nl en Nu.nl mobiel ook een groter bereik hebben dan op de pc/laptop. NOS.nl heeft ook op de tablet een groter bereik dan op pc/laptop. Op de mobiel komt de NOS uit op 25,2, op tablet 18,2 en pc/laptop 16,3.
Nu.nl heeft een bereik van 23,2 op de mobiel, 19,3 op pc/laptop en 15,7 op tablet.
Ook de regionale publieke omroepen hebben een groter bereik op mobiel (18,5) dan op pc/laptop (12,9). Op tablet komen ze uit op een bereik van 12,0 procent.
De Telegraaf heeft een groter bereik op pc/laptop (17,7) dan op mobiel (12,3) en tablet (11,3). Dat geldt ook voor AD met respectievelijk 14,1, 11,8 en 9,1 procent.