In twaalf gevallen is dat inmiddels opgelost, werd in Brussel bekendgemaakt. In alle 27 EU-landen plus Noorwegen en IJsland werd onderzocht of de websites zich mogelijk schuldig maakten aan misleidende verkoop van beltonen, wallpapers en mobieletelefoondiensten.
Vervolgens werden 301 websites onderzocht op ernstige inbreuken op de EU-consumentenwetgeving. In 70 procent van deze gevallen zijn de problemen inmiddels opgelost. Op 159 websites gebeurde dat door de site te verbeteren. 54 websites zijn gesloten. Een van de geconstateerde inbreuken op de consumentenwetgeving was dat beltonen als gratis werden aangeprezen, hoewel dat niet het geval was.
Voor de Nederlandse Consumentenautoriteit is de aanpak van misleidende sms-diensten al twee jaar lang een speerpunt. 'We ontvangen hier nog dagelijks klachten over van consumenten. Het probleem wordt nu ook in andere landen aangepakt en dat is nodig. Veel aanbieders werken grensoverschrijdend. Daarom moeten de toezichthouders ook over de grenzen heen samenwerken', zegt directeur Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!