Gamers zijn echt geen eenzame nerds


Jansz aanvaardde afgelopen vrijdag met zijn rede de leerstoel ‘Communicatie en media, in het bijzonder de samenhang tussen mediaconsumptie en mediaproductie’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Gamers zijn op twee manier sociaal bezig op het internet. Enerzijds delen zij hun mening over games met andere spelers. Het zijn nu niet alleen de ‘officiële’ gamerecensenten die hun oordelen geven maar ook de gebruikers zelf: via gamefora en blogs bepalen zij hoe hoog de kwaliteit van een bepaald spel is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAnderzijds werken gamers ook actief mee aan het creëren van nieuwe games. Zij veranderen bestaande games. Jansz noemt dit actieve mediagebruikers 2.1. Jansz gaat dieper in op de motieven die gamers en internetterss hiervoor hebben. Ook onderzoekt hij de rol van creativiteit die aanzet tot het publiceren van eigen materiaal.
De mediagebruikers 2.1 willen door middel van hun producten ervaringen met anderen delen. De groei van deze user created content draagt bij aan het plezier van de makers en hun publiek, maar ook aan de innovatieve potentie van het internet.
Jansz deed ook onderzoek naar het effect van gewelddadige games. Jansz onderstreept dat games schadelijk kunnen zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen. Ouders en winkeliers moeten daarom zich strikt houden aan de leeftijdsaanduidingen van games. De huidige PEGI-classificatie voldoet prima en geeft duidelijk aan voor welke leeftijd een game geschikt is, aldus de wetenschapper.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid