Overslaan en naar de inhoud gaan

Gamers zijn echt geen eenzame nerds

Het stereotype beeld dat gamers eenzame nerds zijn die de hele dag achter de computer zitten, klopt niet. Prof.dr J. Jansz stelt in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jansz aanvaardde afgelopen vrijdag met zijn rede de leerstoel ‘Communicatie en media, in het bijzonder de samenhang tussen mediaconsumptie en mediaproductie’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

related partner content for mobile comes here

Gamers zijn op twee manier sociaal bezig op het internet. Enerzijds delen zij hun mening over games met andere spelers. Het zijn nu niet alleen de ‘officiële’ gamerecensenten die hun oordelen geven maar ook de gebruikers zelf: via gamefora en blogs bepalen zij hoe hoog de kwaliteit van een bepaald spel is.

Anderzijds werken gamers ook actief mee aan het creëren van nieuwe games. Zij veranderen bestaande games. Jansz noemt dit actieve mediagebruikers 2.1. Jansz gaat dieper in op de motieven die gamers en internetterss hiervoor hebben. Ook onderzoekt hij de rol van creativiteit die aanzet tot het publiceren van eigen materiaal.

De mediagebruikers 2.1 willen door middel van hun producten ervaringen met anderen delen. De groei van deze user created content draagt bij aan het plezier van de makers en hun publiek, maar ook aan de innovatieve potentie van het internet.

Jansz deed ook onderzoek naar het effect van gewelddadige games. Jansz onderstreept dat games schadelijk kunnen zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen. Ouders en winkeliers moeten daarom zich strikt houden aan de leeftijdsaanduidingen van games. De huidige PEGI-classificatie voldoet prima en geeft duidelijk aan voor welke leeftijd een game geschikt is, aldus de wetenschapper.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in