Overslaan en naar de inhoud gaan

Recessie levert 4 soorten consumenten op

Consumenten kunnen worden ingedeeld in vier verschillende segmenten, op basis van hun koopgedrag tijdens de recessie en hoe ze denken hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten kunnen worden ingedeeld in vier verschillende segmenten, op basis van hun koopgedrag tijdens de recessie en hoe ze denken hun geld te besteden al de economie weer verbetert. Zo zegt het Amerikaanse marketingadviesbureau .

related partner content for mobile comes here

De vier segmenten werden benoemd na een analyse van de shopfrequentie, de tevredenheid en de mate van zelfverzekerdheid wat betreft het spendeer-, koop- en consumentengedrag.

1. Gelukkige GierigaardsEenvijfde van de Amerikaanse consumenten behoort tot deze groep. Het gedrag van de leden wordt gekenmerkt door zelfbeheersing en zeer enthousiast zuinig leven. Alle inkomens en leeftijden zijn in deze groep vertegenwoordigd. Marketeers zullen de meeste moeite hebben om tot deze groep door te dringen, omdat ze het minst merkloyaal zijn en zeer bevattelijk voor prijskortingen. 80 procent van de Gelukkige Gierigaards zegt dat het nieuwe shopgedrag, dat ze zich hebben aangeleerd tijdens de recesie, nog een lange tijd aan zal houden. Een flink verschil als je kijkt naar de Onverschillige Materialisten (24 procent).2. Gedwongen CentenknijpersDit segment, 29 procent van de Amerikaanse populatie, is zwaar getroffen door de recessie. De groep bestaat uit huishoudens met een jaarlijks inkomen van minder dan 50.000 dollar, en meer vrouwen dan mannen. Dit segment werd gedwongen om het koopgedrag aan te passen. Het gedrag van deze groep komt overeen met die van de Gelukkige Gierigaards, met dat verschil dat de penny-pinchers het niet leuk vinden om geldbesparende strategieën te verzinnen. Slechts 17 procent is tevreden met huismerken (in het geval van de Gelukkige Gierigaards is dat 59 procent).Gedwongen Centenknijpers zijn ook banger (77 procent), gestrest (81 procent) en bezorgd (87 procent).

3. Pragmatische Spenders
29 procent van de Amerikaanse consumenten behoort tot deze groep. Slechts 28 procent van de Pragmatische Spenders voelt dat de recessie hun koopgedrag heeft beinvloed, in vergelijking met 55 procent van de Gelukkige Gierigaards.Pragmatische Spenders zijn de leukste groep voor marketeers vanwege hun spendeergedrag. Ondanks het feit dat ze iets minder spenderen, zijn ze van alle groepen het het beste in staat -zowel financieel als psychologisch- om geld uit te geven na de recessie.

4. Onverschillige Materialisten
Onverschillige Materialisten zijn het minste veranderd door de recessie en voelen zich ook niet beter als ze zouden consuminderen. Slechts 6 procent doet graag aan prijsvergelijking (ter vergelijking: bij de Gelukkige Gierigaards ligt dat percentage op 85 procent).Het Onverschillige Materialisten-segment telt meer mannen (55 procent) dan vrouwen, en meer jongeren (72 procent is jonger dan 40). Ze zijn het minste prijsgedreven: slechts 8 procent focust op prijs. Bij de Pragmatische Spenders is dat 30 procent, bij de Gedwongen Centenknijpers is het 52 procent.

Decitica liet OTX Research 1,055 Amerikaanse consumenten ondervragen, verdeeld over verschillende inkomensgroepen en leeftijden.

Bron: Marketingcharts

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in