Het dier staat inmiddels voor het publieke verzet tegen bureaucratie en onnodige regelgeving. Talloze bedrijven en overheidsinstanties bellen dagelijks met de verzekeraar of ze een Paarse Krokodil kunnen bemachtigen, om uiteindelijk hun eigen organisaties aan te sporen efficiënter te werken.
Gezien de vraag bestelde OHRA paarse krokodillen in China. De eerste lichting reptielen heeft vorige week voet gezet op Nederlandse bodem.
Politici gebruikten de krokodil al als symbool voor het verzet tegen overbodige bureaucratie. Programmamakers Barend & Van dorp besteedden het afgelopen tv-seizoen in een rubriek aandacht aan misstanden op het gebied van onnodige regels.
En bedrijven willen de de paarse krokodil ophangen in de bedrijfswandelgangen. Iets wat begon als creatieve reclameboodschap is inmiddels verworden tot een begrip en symbool van burgerlijke onvrede tegen bureaucratie.
'We hadden deze hype nooit verwacht', aldus bestuursvoorzitter Frank Blankers van OHRA. 'Wat begon met een reclameboodschap (direct verzekeren, direct resultaat) gaat nu over in een vorm van maatschappelijke betrokkenheid. Daar willen we graag ons steentje aan bijdragen. Het zal wat ons betreft deze zomer letterlijk pimpelpaars zien, om te beginnen op het binnenhof en daarna langs de Nederlandse stranden en de Spaanse Costa's.
Los van het plezier dat kinderen met de pretbeesten zullen hebben, komen we na deze zomeracties straks ook met meer inhoudelijke acties. Het zou me niets verbazen als de paarse krokodil zich ontpopt als een echte volksbeweging tegen onnodige regelgeving,' besluit Blankers.
OHRA zendt de merkcommercial van de krokodil sinds eind april niet meer uit. Deze heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de ('Bobby is back') commercial met Boney M zanger Bobby Farrell.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!